MlJ20V~ A OSUDY. 59 oběma velikými křídly orientalských exotiků. V"Ghaselech", této svérázné formě, již po umn)rch a suchých formalistech J. E. Vocelovi a Fr. Douchovi a vedle netalentovaného Furcha uvedli znovu do Čech krajané J. V. Jeřábek a V. Šolc, stilisuje život, lásku a rozmar čistě platenovsky neb rUckertovsky s velikou smyslovou něhou a se zvláštním kouzlem obrazů, jež jsou bohatě vedle sebe tkány jako na koberci. V tomto cyklu 8 básní jest Šolc nejvíce artistou: vždy virtuosněji ovládá fasetový tento útvar, broušený zároveň do dvou krystalických soustav, do soustavy rýmu a refrénu. Nestává se mechanickým brusičem těchto perských polodrahokamů, nýbrž pronikne až k samému tajemství ghazelových refrénů, do nichž zamyká pointu básně i její nejsilnější citový akcent, aby pak refrénové techniky užil s velmi svéráznou obměnou v šestiveršových slokách cyklu "Z perlové šňůrky", kde verš první a poslední jako objetí dvou těsně spiatých rukou zavírají do svého těsného stisku lyrické čtyřverší. Případ velmi vzácný v dějinách poesie: úzkostlivý a virtuosní formalismus nezdusil tvůrčí schopnosti básníkovy, nýbrž prohlubil a zmnožil ji. V epických motivech z Balkánu, "Hajduk", "Renegát", "Uskoci", "Písně o Marku Hajdukovi", "Beťar", jest orient barvitější, vášnivější, krevnatější; jsou tu kruté motivy msty, záští, zloby v rámci přírody spíše fiktivní než reální; většinou zveršovaný Chocholoušek, časem názvuky freiligrathovské, vše v duchu oné fantastické inspirace slovanské, které zůstalo pokolení sledující za Šolcem v jádře věrno. Šolc však nebyl naprosto politický fantasta a utopický snílek o svobodě, jak by se po programové básni "Slávy děti" mohlo zdáti: jeho vlastenecká poesie má horkou krev skutečnosti, pevné svaly činu, trpkou žluč hněvu; a bylo-li by jmenovati analogii