MULOVI: A OSUDY. 57 motivy, jež ztlstaly neZllžitkov~ny; dozvuky erbenovské periody II pokusy o rhetoriku "zlomki't epopeje"; n,ízvuky na núro(\ní písdí a 11lnohomluvné pathos slova i barvy; tlhrnelll nekonečně talentovaný búsník, jenž se nikdy nedostal přes stupeň i mprovisace. Erotika Šolce známe již; k poznání rozvoje jeho epické vlohy, dobou tak obdivované, dal nám klič přehled vliv(l na mladou generaci. V těchto ballad,í:.:h, veršovdných anekdotách, epických obrázcích z venkova jest Šolc stále českým Bérangerem, který se č'lsem rozpomíná na selský svi'tj domov a jeho tradice. Někdy jest di'tkladně konvenční tak na př. v nejrozměrnější své sklé\dbě "Dědovy vrásky", kde několika opotřebovaných c1ichés z doby selského poddanství využito jest s únavnou 111nollOslovností, tak i v ".Jozovi Skalákovi", kde pro příběh, jaké se z;ílibouvolila I<.. Světlá, nenalezenv ani charakteristické linie ani úsečný balladický 'tón; jindy má obdivuhodnou stručnost a malebnost výrazu, a jistotu malířského postřehu, jež snese .srovnání i se sourodými N erudovými "Balladami a romancemi", tak v básni "V zlatou hodinku", z niž cituji alespoň alšovsky narýsovaný začátek: "Ve~ se dvol'í, krčma zvučí, na zápraží děti ~káčí, každé v ruce po kytíci a makovém po koláči. V krčmě kmotři v rozhovorech za dubovým v koutě ~tolel1l, paní matky jako kytky po lavicích ~edly kolem." Připočteme-li ještě, že Šolc s touže schopností chytal charakteristické rysy Prahy a její ulice, že byl na př. první, kdo odkryl moderní poesii nádraží,