56 ARNr-: NovAK: české besedě v malém městě, Šolcovi velkoměstská ulice se svým obecenstvem měšťáků, cllažbošlapú, povalečú a žen z lidu. Polovice básní, jež v "Prvosenkách" zahrnul do "zpěvú epických" jsou bérangerovské deklamovánky a chansony s čistě šolcovskými tóny. Vedle Bérangera Petéifi: vedle dítěte pařížské dlažby syn pusty, vedle písničkáře svobody v rámci měšťáckého pohodlí básník neobmezené volnosti širé přírody, vedle zábavného vypravovatele malých příběhů překypující lyrik živelných zjevú a vroucích vášnÍ. Zběhlý student, kočovný herec Alexander Petéifi, jenž žil v představách mládeže s gloriolou mučedníka politické svobody, padnuvšího v otevřeném boji, upoutal zběhlého studenta, herce a tuláka Šolce již jako osobnost; inspiroval jej však též jako básníka zpěvností a primitivní prostotou svých rhytmů, uměním zpodobovati krajinu v bouři, případným paralelismem přírodních a duševních výjevú. Obrátil jeho pozornost k bezuzdné volnosti cikánú a uskokú, dal mu prožíti lásku vášnivou a smyslnou, která na rozdíl od intimní lyriky Šolcovy vystupuje v jeho balkánských motivech, a pomáhal mu vybavovati vlastní osobitost selského hocha, již vliv Bérangerúv spíše zatlačoval. Na pozadí této básnické generace a pod vlivem těchto vzorú, jež byly jasny již Šolcovým prvním kritikům Hálkovi a Nerudovi, vyvíjel se talent Šolcúv v Praze počátkem šedesátých let. Verše, otiskované v "Obrazech života", "Rodinné kronice" a pozdějí v "Květech", odhalují nám právě tak bohatost a mnohotvárnost inspirace, jako nedostatek soustavné, účelné a soustředivé práce básnické. Jest tu několikerý sloh, několikerá technika, několikerý zorný úhel; jsou tu smělé a pěkné náběhy k větší komposici, jež nikdy nebyla provedena; jsou tu plodné