MUZOvt A OSUDY. 53 u všech téměř členll kruhu Májového. Úsečná plastičnost slova, barevná rázovitost obrazu, těsné přilnuti k oddanému studiu české přirody, mužná jistota situační malby výjevll děsivých a líbezných, sloučcní dikce lidové písně a výpravné dikce moderní, sestoupení k temným živelním zdrojúm života ř tím vším Erbcn. jenž i osobně hlásil se k snahám mladé školy, púsobil na rodící se poesii padesátých a šedesátých let. Neruda, jenž pod hlubokým dojmem "Kytice" napsal několik ostře vykrojených pie~ z lidového i velkoměstského světa, zllstal Erbenovým žákem ještě v "Balladách a romancích", a jsou-li Hálkovy pozdní "Pohádky z naší vesnice" češtější a ryzejší než jeho ostatní verše, jest to jen proto, že v kresbě pitoreskních figur a v dikci užil tu Hálek methody Erbenovy. Mladá generace chtěla jíti směrem Erbenovým ještě mnohem dále: chtěla stručnosti, úsečnosti, charakterističnosti lidové písně, která přestala pro ni býti pouhým sladkým výrazem idyllických útvarú života, užíti k vyjádření nových náladových a doj ll10vých rysú, nikoliv bez vlivu Heinova, jenž otrávené nitro moderního skeptického člověka rozleptané churavou marnou erotikou vyzpíval slohem písní z Wunderhornu. Tak vzniká nová lyrika, jež chce býti lehkonohá a zpěvná při pochmurnosti obsahu, tak rodí se nový český básnický výraz, jenž jest drsný, hranatý, chvílemi syrový, ale pravdivý a charakterní. Okruh obrazů a scenerií lyriky se šíří: trpká, světobolná níllada otevírá pohledy do chmurné, ponuré přírody, kterou byl pro poesii naši odkryl již Mácha; přilnutí k modernímu životu obohacuje básnický poklad obrazový i výrazový o výjevy z městského ruchu, z nového technického světa, ze současné proletářské bídy; generace dobývá těmto látkám a těmto obrazi'tm práva