50 ARNE NOVÁI(: leckou kulturou; zpívá, vrhaje lyrický deník na papír, aniž by stilisoval; jest lhostejný k tanci veršů a ke guirlandám rýmů. Ale najednou se jeho básnická methoda mění nadobro: cykly "Ohazel" a "Z perlové šňlirky" jako by pocházely ze zcela jiného pera. Základní erotické zladění arciť zlistává: jakýs osudový smutek, elegický stesk, žalost nad neukojením jsou hlavní motivy; hrliza z krátkosti spojení a z nekonečnosti odluky, tušení nedalekého skonu, nedt'ivěra k velkým citltm ovládají dno duše poetovy, i když vztahuje náruč k objetí; ba tyto tóny kvílí nyní zvláště nyvou a vášnivou kantilénou. "To byly, lásko, skromné jenom dary, jen jedno bílé ruky stisknutí, a přec tak krásné byly tvoje čáry a zlatem lesklo tvé se planutí ach, příliš kvapně zhlukly se ty zmary Ř to byly, lásko, skromné, skromné dary. A sotva jsme si v oči pohleděli, již zlosti kámen na srdce nám paď a dusil mladé lásky zápal vřelý, až v srdci všechen, všechen oheň schlaď, jak lístky různo jsme se rozletěli a sotva jsme si v oči pohleděli." Ale oč intensivněji prožívá básník nyní drama lásky! Nepotlačuje výkřík vášnívé touhy, chvátí milenku na rozbouřené srdce, prožívá rozkošnicky slastné vzpomínky a neváhá zpěněný pohár povznéstí do výše, aby bujnými plameny vína roztavil zimomřivé barvy severu. Opájí se, byť nesměle, plivabem milenčina těla, vrací se zálibně k apotheose její ruky, ochutnává rozkoš jejích polibků ... a hle, náhle 'na jeho paletě, dosud střízlivé a severské, rozkvétají barvy Orientu, plné a syté obrazy valí se jako vodopád květll; básnická výmluvnost perlí se jiskřivě a výbojně.