Mu2ovt' A OSUDY. A přec v žiti já jsem rájů zažil, zažil k přesycení, ty's zas v poušti vyrůstala, vyrůstala k umučenÍ." 19 Jak blízko ,jsou tyto střídmé a přece hutné verše Nerudovu cyklu "Anně" z "Knih veršú"; táž nedúvěra tvrdého intellektu ke hrám citú, táž bolestná zdrželivost vúči všemu sentimentálnímu zanícení, táž smyslová vlažnost při silném nervním vzrušení! Šolcovi stejně jako Nerudovi není láska rozkoší, nýbrž jakýms dobrovolným vyhnanstvím z kraje štěstí, oba prožívají mocněji agonii \;1sky než plný rozkvět její; oba v podstatě cítí bolestnou soustrázeň s milenkami, jichž nedovedou oblažiti a jichž neodváží se požádati za dar smyslového okouzlení. Elegickou zůstává Šolcova erotika i nadále; možnost milostného jara činí básník závislou na vybouření se temných citů, jež jím zmítají; prudká touha po jednom milujícím srdci procitá nejintensivněji, když v unavené duši je podzim, studeno, lhostejno; sociální stesky, národní smutky mísí se do dumy o "krvavých růžích lásky na trnovém keři života ... " nejbolestnější a, tuším, časově poslední cyklus Šolcův "Krvavé rúže", jemuž bohužel chybí jasná plnost výrazová, končí výkřikem: "Co růží skrylo v studánce té žalu. Kdož srdcem jal by jejich věnclt vděk? Jen méně kamení - a méně kalu a jediný jen lásky papršlek!" Erotika Šolcova, o níž jsme doposud mluvili, má vesměs ráz improvisací: citově vzrušený básník se tu do naha a bezprostředně zpovídá ze svých krisí, aniž se snaží zdolati niterný svúj chaos umě 4