4f> ARNE NOVÁK: poesie; kolísá nejistě a tápavě po stezkách životní skutečnosti a dochází přece do Krakonošovy zahrady v svatojanské noci, kdy kvetou tam zázračné květiny; prchá před lidmi a jejich honosivou morálkou a přece jest ve své době u nás z těch, již vyzpívali pisně nejlidštější; vyhýbá se s plachostí selského hocha officiální literatuře a shrnuje přece v básnických fragmentech svého zlomkovitého díla intuitivně mnohé z toho, co deset, patnáct let po vydání jeho jediné knížky stává se literárním programem. A jestliže posléze uražená společnost, jež znovu a znovu chtěla jej získati pro svúj život, svoje výhody, svoji morálku, vykázala mu rozhněvaně místo mezi zavrženými, jest Václav Šolc v chmurném tom kruhu v družině dobrých jmen: kdesi mezi božským tulákem, jenž příliš dychtivými doušky pil novou svobodu ranní renaissance, Františkem Villonem, a mezi Kristiánem Gilntherem, jenž v době vlásenkové poesie korrektních citů našel v krčmách a hampejzech několik věčných slok pravdivé vášně; v družině, do níž zapadl takřka před našimi zraky "ubohý Lélian" Pavel Verlaine, který na loži špitálu 'mluvil se zpívajícími jarními větry a nad pokapanou mramorovou deskou stolku poslední spelunky zázračně žvatlal okouzlujícím jazykem květů a ptáků; v družině, v níž zmizel za kalného jednoho jitra májového na špinavém kterémsi předměstském nádraží v Berlíně groteskní stín Petra Hille, nešťastného "syna Platonikova". Básník a tulák: zdá se, že kořeny obou osudů Václava Šolce spočívají hluboko na dně jeho rodiny. Otec zemřel předčasně jako piják, bratr zahynul násilnou smrtí; mravní zdraví starobylé selské rodiny v Sobotce, jež odvolávala se na předky již ze XV I I. věku, bylo povážlivě podryto. Vzdor, neklid, tvrdošíjnost, vše to zdědil Václav Šolc po otci Janovi; snivost, důvěřivost, vznětlivost jsou dědictvím jeho