42 ARNE NOVÁK: neznačí mu pouze užívání národního jazyka ve výkladech bohoslovných, nýbrž i užívání národního slohu .. ~ právě onoho jadrného slohu gnomického, jehož hlavními tepnami jest přisloví a přirovnání, a jehož vlastní silou jest průhledná jasnost, prostá srozumitelnost. Tu dovršuje Tomáš ze Štítného slovesnou tradici staročeskou. Souvisí s ní však i jinak ještě. Také u něho znovu a znovu hlásí se mimo filosofický a dogmatický program díla mravně reformní pathos, jež s výšin metafysiky a theologie slétá na zem doprostřed každodenní skutečnosti, kterou jaksi mimochodem poznáváme v malých obrázcích, v bolestných mravokárných postřezích, ve výmluvných časových narážkách. Mám připomenouti ještě, že myšlenkově i slohově, v stavbě ideí i vět, ve výběru důkazů i příkladů vyznačuje Štítného ona pronikavá tendence simplikační, která hlásila se slovesně u básníka Alexandreidy, která však ideově stala se předním motivem náboženské kritiky českých reformátorů? Tomáš ze Štítného, duch v jádře tradiční a konservativní, shrnuje téměř vše, co hýbalo českou kulturou slovesnou; avšak nechybí mu ni rysů, které ukazují do budoucnosti. Ale ta žila již vyššími tužbami, než jaké ohraničovaly obzor staročeské literatury: nestačilo jí nadále zpracovávati, obměňovati, odstiňovati přejatý cizí obsah kulturní, nýbrž toužila po vlastním obsahu myšlenkovém, i za cenu ztráty forem již zdomácnělých a vžitých. Mistr Jan Hus a jeho dědicové z Jednoty dali národu tento obsah. -