MULOVJ" A OSUDY. 41 existence rytířské, tam pouhé perspektivy oken klášterní celly, pokouší se poslední auktor naší literatury o encyklopaedické podání všeho světa středověkého ... naposled ještě před neodvratným jeho pádellll. Bohoslovcc, filosof a mravokárce Tomáš ze Štítného ztělesňuje jak ve své osobnosti tak ve svých dílech přímo typicky řadu nejvýznačnějších tendencí naší staré slovesné kultury, představuje znovu a plněji než kdokoliv před ním poctivý pokus o vyrovnání protikladú, ukazuje, kolik mužné poctivosti, ale jak málo opravdového uměleckého smyslu žilo ve snaze našich předkú, vytvořiti z prvkú cizích literaturu národní. Tomáš ze Štítného jest ideově a látkově opět kosmopolita a eklektik: jeho filosofie jest pouhý ohlas realistické scholastiky s příměsky hloubání mystického, které právě tehdy vniká do Čech; jeho myšlenková methoda se všemi logickými a dialektickými formami jest vypújčena z obsáhlé theologické četby i z učených výkladú na universitě; ale i jeho literární tvary a druhy, od bohovědného traktátu k dialogickému výkladu, od dogmatických schemat po formu kázání přijaty jsou ze západní tradice římské církve. Nezdařilo-li se mu zpracovati prvky často rúznorodé v souvislou soustavu bez puklin a kazú, neodvážil-li se v zdrželivé a skromné pravověrnosti domysliti sporné otázky po svém, neuměl-li se rozhodnouti v době odumírající scholastiky plně pro bohosloví mystické, které dobře znal, ukázal svou samostatnost spíše v tradování a interpretaci přejatého obsahu ideového. Jako mystikové francouzští a němečtí odvažuje se Štítný po prvé mezi Slovany zlidovění a znárodnění bohosloví, které nemá býti výsadou rozumu universitních a klášterních učenci't, nýbrž statkem jednoho každého, kdož plně uvědomuje a řeší si svúj poměr k Bohu. Toto znárodnění