MulovE. A OSUDY. 39 státnický, takže chvílemi se neubráníme dojmu, že příběhy ••.. českého státu vyprávěny jsou..:. právě jen k,yůJi.této politické didaxi. Konečně pán", na Pardu· bicích a Rychmburku sestrojuje si dle anglických a německých vzorů svou Novou Radu tak, aby živly epické i .dramaticky-dialogické byly pouhým jednotícím rámcem didaxe, politiky a morálky. Hle, trojí, vzájemně příbuzný projev praktického rozumu českého, jenž se střízlivou kritičností shledává podstatu všech věcí, všech zřízení, všech zákonů, aby pokusil se o jich změnu a nápravu, neb aby s rozhodností mravního nadšence a radikálního zjednodušovatele se jich zřekl. Tomuto duchu, jenž dovede oceniti satiru jako nejúčinnější zbraň mravní společenské a mravní kritiky, musila nad jiné vyhovovati veškerá literatura tendenční a proto právě tato ratolest slovesnosti středověké vykvetla u nás tak bohatě. Ohlíželi-li jsme se marně v staročeské poesii po původní invenci v látkách fiktivních a romantických, nalézáme ji za to 've štědré míře zde v oblasti každodenní skutečnosti, dobře se hodící střízlivému duchu českému. Jakou galerii životných a groteskních obrázků dovedl nakresliti auktor "Hradeckého rukopisu" v"Desateru kázání" a v "Satirách o řemeslnících"] S jakou humornou vervou a s jakou názornou plastikou dramatisoval nám'neznámý scholar slovní i ruční půtku "Podkoního a žáka", nepotřebuje k dílu svému kromě života nižádných předloh! Jak právě tyto rysy, snížené o několik stupňů co do vkusu a vtipu, obohatily český repertoir scenický ve fraškách velkonočních! Nepodceňujme tohoto ducha praktického a suchopárného, jenž brzy se jeví jako přísně mravokárná kritika světa a brzy jak bujná šaškovitá satira - budeť záhy mocným činitelem v reformním hnutí, prosytí theologické traktáty Štítného, zahřmí s kazatelny