~8 ARNE NOVÁK: musíme ji nazvati nepůvodní. Kriterium: svéráznosti leží jind~v duchu a v stilovénlprojeYlltolloto ducha. Nejprimitivnější manifestací ducha usilujícího o své vnitřn(osvobození jest přímá tendence národnostní, stupňující se od kmenového antagonismu ažIk státoprávnímu uvědomění, jak ji vyslovili postupně bystřeji a břitčeji skladatel Alexandreidy, kronikář "Dalimil" a Smil Flaška z Pardubic, tři osobnosti politicky probudilé a informované, jimž národnost především jest veřejným heslem a programem. A přece Alexandreis jest při tom přímo příručkou cizokrajné a v důsledcích proti české kultury rytířské, jejíž národní nebezpečí pronikavě pochopil a nemilosrdně odsoudil Dalimil, literární formou své rýmované kroniky přece jen žák německé vzdělanosti. Sestoupíme-li však hloub do tří staročeských veršovaných traktátů politických, jimiž jest epos o velkém starověkém vladaři právě jako nadšená oslava minulosti českého státu a jako rozšafné zrcadlo králi nastavené Smilem Flaškou, poznáme, že národní svéráz jejich má daleko silnější di'tvody než ona tendence centripetální. Všichni tři zříkají se věcného a klidného vypravování, střídmého a objektivního referování, neosobního a netendenčního zobrazování dějů, příběhi't a charakterů, aby vmísili svou zaujatou a vášnivou účast do epiky ať básnické ať historické, aby kritisovali, oceňovali ethicky a mravoučně vykořisťovali fakta, situace, postavy, aby dokreslov.ali obraz skuteGnosti ideálem po způsobě kazate1lt a karatelů. V úsečných moralistických trojverších české Alexandreidy, do nichž světa znalý skladatel uzavřel pi'tsobivě výsledky svojí životní praxe, leží zvláštní osobité kouzlo díla spíše moudrého než básnického. Podobně pointuje Dalimil svou výmluvnou kroniku účinnými úvahami politicko-morálními, z nichž není nesnadno sestaviti celý jeho program