36 ARNE NOVÁK: císař utíkal se sám do tichého a hloubavého ústraní kaple na KarIštejně, aby oddal se potřebám kajícného a roztouženého srdce křesťanského, jako pod špičatými gotickými klenbami pražských chrámů ozývala se plamenná kázání asketického chiliasty MiIíče, tak i v této legendárni poesii tají se hluboko na dně vroucí a toužebná nálada křesťanská, z níž pak právě jako z moralisujícího pathosu kazatelů a karatelů přijímá svou duševní potravu rodící se hnutí reformní. Takto souvisí zralé epicko-duchovní básnictví doby Karlovy s vnitřními záchvěvy ducha českého, ačkoliv stejně kosmopoliticky jako první skupina staročeských legend, přijalo ze západu svoje motivy, svoje formy, svou psychologii, svou slohovou dekoraci. První kruh staročeských legend, vzniklých nedlouho po záhubě rodu Přemyslova, Alexandreidu, pozdní epiku světskou z cyklu bretoňských a německých pověstí, legendu o sv. Kateřině s příbuznými skladbami, konečně Passionál a Život svatých Otců můžeme asi pokládati za nejcharakterističtější výtvory staročeské poesie, vedle nichž ztrácí se i zlomkovitá lyrika světská, zmítající se mezi napodobením německého minnesangu a prostého lidového popěvku. Ani rozvětvená lyrika duchovní, která až do Husovy doby účastní se bez hlubší originality vývojového processu církevní poesie a hudby na západě, nedává nám nahlédnouti tak všestranně a zřetelně do všech tajů staročeského umění slova, jako ony skladby širší komposice a propracovanějšího provedení. Avšak vedle této poesie vážné a pathetické rozkvétá již velmi záhy v staročeské literatuře pestrými květy, ukrytými mezi ostrými trny, samostatná ratolest básnění tendenčního. Také tuto, kde splývá aIIegorický princip středověký s mravokárnými snahami, a kde didaxe nerozlučně jest spojena se satirou, pro-