MULoVI: A OSUDY. 35 současně dává rozbujeti románové próse látek antických, biblických, apokryfních, rytířských i anekdotických. Takto odumírá pro dlouhou dobu česká světská epika vůbec"\-nedostatkem samorostlého obsahu, řemeslným přejímáním, napodobením a opisováním nejen cizích látek, nýbrž i forem, obrazů, slohových rysů: vážné to memento pro další vývoj literární. Tehdy .však '- jako'Y.l>.celémlkulturním životě věku Karlova.- přenáší se vlastní váha poesie do epiky i ~lyriky duchovní. Kdežto anachronistická epika rytířská neměla nejmenšího porozumění pro snahy a tužby doby, jest bohatě rozvětvené básnictví legendární, ssající šťávy částečně i z půdy kulturní francouzské ohlascm ideí a citů hýbajících gotickými Čechami doby Karlovy a Arnoštovy. Primitivistickou prostoduchost nejstarších českých legendJvystřídává nyní, kdy zvolna rodí se ve Francii a ltalii člověk moderní, složité raffinement psychické: mystický poměr k Bohu nasycen jest smyslnou vášnivostí; nadšený kult mučcdníků a utrpení vyvěrá z rozkoše bolesti; fučený intellekt bohoslovecký vzdělaných básníkú' rád si zahrává dogmatickými hádkami a disputačními závody; místo jednoduchých postav lidových světců kreslí se složité psychologické případy, a dějová záliba pro látkovou dobrodružnost obklopuje je výstřední fabulací. V těchto umělých výtvorech, z nichž se některé skládají ve velké celky a cykly, spiaté jednotným duchem meditačnímla homiletickým, tlačí se poněkud vtíravě v popředí živly určené fantasii a smyslům nejinak než v gotických chrámech Karlových, kde architekt, sochař, malíř, klenotník, zlatník svorně pracovali k dojmu ekstatickému; vedle nich pronikají i prvky studeně rozumové tak jako v nominalistických výkladech nové university, zřízené po vzoru pařížském. Leč jako •