MUZOVlOA OSUDY. 31 zda křesťansko -církevní proudy, valící se do pohanských Čech od 9. věku, narazily na nějakou národně kulturní hráz. Zdá se spíše, že resistenční síla primitivní kmenové vzdělanosti staročeské byla mnohem slabší než schopnost nápodoby a přizpůsobení, která byla vlastním kořenem kulturního kosmopolitismu. Sotva prožil mladistvý národ málo šťastnou episodu .yzdělanostního vlivu byzantského, jenž by s příbuzným slovanským jazykem Iítnurgickým byl nesporně přinesl všecku myšlenkovou ztrnulost hieratické a odumírající kultury východořímské, omezující se čím dále tím více na formalismus a ornamentiku, sotva vkročily jaré jeho nohy na studené mcsaikové kameny řecké církve, přišly nové, daleko rozhodnější popudy a podněty z latinsko-německého západu. Ve velikém a složitém processu přijímání, přizpůsobování a napodobování náboženských, společenských, literárních, uměleckých a vědeckých pry'kůvzdělanosti. západní, což tvoří vlastní obsah myšlenkového živoťá v Čechách od tO. do 13. století, nelze se neobdivovati rovnováze mezi dvojí kulturotvornou silou českého národa. Na jedné straně recipuje se s mladistvou zvědavostí a-chápavostí neobyt"ejně řychle a snadně všecko rozvětvené bohatství církevní vzdělanosti německo-římské a tvoří se v jeho duchu dále: budují se rotundy a románské chrámy, vznikají kláštery se školami, odkud ozývá se duchovní zpěv po proslulém vzoru svatohavelskérp, tu pracuji řezbáři, písaři, iIIuminátoři, tu čtou, opisují a kommentují se učená díla bohoslovecká. Avšak na druhé straně hlásí se současně pud kmenové a národní sebezáchovy, jenž brání, aby recepce cizí vzdělanosti byla zároveň odnárodněním. Tak na př. oba první spisovatelé českého rodu, kronikáři Strachkvas-Kristián a Kosmas, jsou stejně horlivými žáky literární