30 ARNE NOVÁK: I když odečteme všecku intensitu analytického a kombinačního důmyslu ukrytého v těchto odborných pracích, patřících k nejvíce pozoruhodným plodům současného našeho dějepisectví, i když jsme lhostejni k rozkoši ducha pozorujícího takovou palestru kritiky, akribie a synthese, musíme pokládati hlubší a srdečnější zájem o studium literatury staročeské za plodný a kulturně hodnotný. Třebaže staré naše písemnictví nemá dosti vnitřních sil, uměleckých kladů, slohových hodnot, aby se stalo živnou součástí naší slovesné tradice, přece poučený a hloubavý pohled do jeho rozvoje může přispěti k správnějšímu pojetí a řešení základních otázek našeho kulturního bytu, může poněkud orientovati v bludišti našich křížících se dějinných tendencí, může vychovávati ducha k šířce a obecnosti historických perspektiv. V tomto smyslu chceme se pokusiti o několik synthetických pohledů na vzdálenou krajinu staročeské literatury, krajinu to mírného zvlnění bez zřetelných vrcholků, nad níž leží měkká mlha kulturního rána. Vlastním napínavě dramatickým konfliktem staročeské .literatury jest praktické řešení onoho životního problému, který ovládá, inspiruje a mnohdy bolestně znepokojuje celý náš vývoj kulturní a slovesný, ono prudké a trvalé napětí mezi široce vnímavým a lehce se přizpůsobujícím kosmopolitismem a mezi kmenovou původností, onen dynamický zápas tendencí centrifugálních a centripetálních. První napiatý akt duchovního tohoto dramatu nemůžeme v literatuře sledovati: není slovesných památek, jež by·předváděly stav staré vzdělanosti před křesťanské, opřevší se příchodu nového života ideového. Z trosků bájí, pověstí, lithurgických formulí pohanských předků, jež jsou nám vesměs zachovány v podání, v přepodstatnění a ve ~výkladu pozdních dob jim úplně odcizených, nemůžeme naprosto rozsouditi,