28 ARNE NOVÁK: našeho vědomí a svědomí. A právě., tato kulJ!-!rnL a ídeová superíorita české reformace - neodvážil bych se tvrditi, že to hned byla i superiorita literární - nadobro překonala povědomí kultury starší, překonala též tradiční povědomí starší literatury, kterou nad to postupující differenciace jazyková určovala k zapomenutí. Nic nemohlo zabrániti, aby osud ten byl cele naplněn. Když jesuitská protireformace usilovala odvrátiti českou mysl naprosto od kultury reformační, když snažila se dáti našim dějinám jiný vnitřní obsah, než jest ten, který začíná jménem Husovým, nesáhla k staročeské literatuře, ač by byla v ní snad našla vděčný prostředek svých cílů; nebylo to možno: staročeská literatura buď byla příliš zapomenuta, buď příliš nesrozumitelna . .Národní obrození, pokud bylo především ruchem učeneckým, žilo ve vztahu velmi těsném k st?IQfeské slovesnosti: objevovalo, studovalo, vydávalo její pál11átky, učilo se na nich jazyku, fraseologii, mudrosloví, vůbec všemu, co mohly poskytnouti filologům a dějepiscům. Jakmile však uzrálo národní obrození v hnutí básnické a literární, změnil se poměr ten podstatně. Nálada pro nadšené přijetí staré slovesnosti národní byla neobyčejně příznivá: vždyť úsilí o přilnutí k starožitné tradici bylo vedle horoucí snahy o vyrovnání se kulturnímu vývoji soudobé Evropy hlavní tendencí duševního života obrozenského. Romantická záliba pro dávnověkost, jmenovitě pro středověk násobila tu náladu; obtížný archaický jazyk byl spíše vnadidlem než překážkou pro pokolení fí1ologicky nadšené. A však skrovná básnická hodnota tehdy známého staročeského písemnictví neodpovídala nikterak náladě romantických enthusiastů, kteří žádali si hrdínkých činů od epiky, vášnivých citů od lyriky a vůbec obraznosti smělé in~ence krajně samostatné,