Mulovl: A OSUDY. 27 nality. Hledáme u nich marně samostatné vystinování charakterů, jaké proti Chrétienovi podává Hartmann z Aue, neb svéráznou psychologii vášně, jíž Gottfríed doceli1 skladbu Tomáše Bretaňského o Tristanu a Isoldě; staročeští veršovci nevytvořili samostatně jediné velké scény, jediné tragické situace, jediného typického charakteru, jež by utkvívaly. Literatura staročeská neodolala vnitřní svou umělečkou a slovesnou hodnotou časové ikázea zapomenutí: jsouc pouhým odrazem své doby, jejích zálib a mód, nevytvořila děl, typů, forem dosti trvalých, které by přežily období svého vzniku; vždyť víme, jak záhy přestaly se čísti a přepisovati i nejpěknější literární výtvory staročeské. Avšak příčina, proč staročeská literatura nepatří k naší slovesné tradici, leží hloub než v nepatrné hodnotě jejích výtvorů. Hledal bych ji daleko spíše v Rrudkosti, pronikavosti a všestrannosti vel~ kého kulturního převratu •... jenž učinil konec naší prvnípetiódě kulturní. Mistr Jan Hus, který ízcela uvědoměle, v zdravém utilitářství a v obzíravém realismu zpečetil osud přežilého a jen knižními zvyklostmi udržovaného jazyka staročeského, zpečetil také osud staročeského písemnictví, zbudovaného na středověkých předpokladech. Šťastnou recepcí nových prvků myšlenkových a organickým jich zpracováním v plné své osobnosti dal_národu a jeho vzdělanosti nový obsah, jaký hledali Cechové marně, přisluhujíce a přiživujíce se u cizích stolů kulturních, - a v této chvíli počíná naše živá a plodná, intensivně cítěná a horoucně přejímaná tradice. Jan tIus sám jest první postava našich duchovních dějin, která se účastní posud naši~h myšlenkových zápasů; _a.n[nabožensky dogmatická forma celého českého ~hnutí reformního nevadí, abychom necítili, jak rozhodně bojováno bylo již v 15. a 16. věku za věci