26 ARNE NOVÁK: nostšesti věků duševní bratří: o tom nebude pochybovati žádný ze vzdělaných Francouzů, naopak každý si připomene, že v naší době převzali Maupassant a Anatol France jejich dědictví. Od velkého canterburského vyprávěče Chaucera je k Shakespea. reovi krátká a přímá cesta, která pokračuje až k našim dnům, kdy anglická poesie znovu a znovu zasvěcuje se úloze, sloučiti teplou a sladkou barvu renaissančniho jihu s přísnou a zádumčivou linii germanského severu. Avšak, kdož z našich starých básníků a spisovatelů účastní se posud našeho národně literárního dila? Od kterého z nich můžeme přijmouti jakýkoliv . podnět umělecký či myšlenkový? Anonymní skladatel Alexandreidy a pseudonymní Dalimil promluví téměř teprve po učené a složité interpretaci historikově či filologově -:- a ani pak není to hlas tvůrců a inspiratorů literárních. Hrdý vůdce a mluvčí stavu panského, východočeský šlechtic Smil Flaška z Pardubic i skromný a dumavý jihočeský zeman Tomáš ze Štítného jsou dojista dvě ostře vytesané osobnosti, avšak individuality nikoliv literární: oběma, muži politického činu a politické rady i kazateli náboženského vzletu a náboženské opravdovosti, jest slovo pouhým nástrojem, pouhou pomůckou, často i pouhou záminkou. Žeň, kterou i nejvyšší pozornost může skliditi v dilech jejich a jejich druht'!, zůstane vždy mimoliterární, tu trefný šleh satirický, mířící ze života do života, tam zhuštěná moudrost gnomická, zavírající dlouholeté pozorování, jinde rozšafné porozumění potřebám srdce a tmavlt. Ani veršovci a fabulisté jejich doby neobdaří nás štědřeji; přiklonivše se k dzím předlohám a vzorům, k motivům mezinárodním a k látkám pře!atým namnoze z druhé ruky, nevložili do svých děl ani tolik ze svého, kolik dopouštělo a žádalo středověké laxní pojetí origi-