Mu20vf A OSUDY, ln shledávají za vyhazovanými drahokamy pana Rybáře "barevné a prolhané iIIuse dlouhého života". O "Svatováclavské mši" nedovedl bych mluvit bez pohnuti: co jest strašnějšího, než příběh bláhového děcka, které chce vidět zázrak a usne hladem a zimou? Ano, jedni z nás, kteří nesou menší část světového hoře, usínají hladem ... a my ostatní zimou. Nevím, zda subjektivní bolest není tu objektivována právě tak jako v Balladách, knize rozhodně lyrické svou koncepcí. " Nyní básník stržen byl k odporu; dovedl jej však spoutati do klidné a věcné- otázky:'""Vykládáte tak i klidná, vyrovnaná~čísla Nerudovy prósy, v nichž skutečně patriarchální stadický vzduch, nasycený hudbou včel a vůní zralého zrní, přenesl do barokní Malé Strany?" , _ "Právě ta největší měrou. Utěk do idyIIy~jest vždy nejjistějším symptomem zoufalství nad- přítomnou skutečností. Vzpomněl jsem si dnes večer na své krásné dětství; není již pochyby, že jsem zoufalý." A zakryv na několik vteřin oči rukou, jako by se zastyděl za to, že-se tak prozradil, řekl náhradou velmi melodicky: "Nepamatujete se, kdy napsala Božena Němcová svou "Babičku"? Ve všechc povídkách líčí Neruda Malou Stranu svého dětství, nikde dokumentární Malou Stranu současnou; jistě nekonal studií k těm povídkám, ale oživuje v nich vzpomínky, trpěl jistě mnoho. A snad jen pro"toto skryté utrpení povídky ty mne zajím-1jí." ~ Ve slovech-těch bylo tolik smutku a tolik-hoře, že-mladá dáma"'vytušila nebezpečí situace a rozhodla se odvésti hovor k jinému thematu. Otázka, kterou měkce a skorem konejšivě obrátila se k-architektovi, bylavlastně"Cřečí díků a omluvy. "Viďte, že dovolíte nám, kteří jsmeC-v Nerudových Malostranských povídkách dosud viděli ryzí epiku, bei jakékoliv arriere •••