Mu20ve A OSUIJY. 17 zovati - ale feuilletonista je potlačil a zničil. N erudův zlý osud byl, že prvními jeho literárními dojmy byli němečti prosaikové ze školy J ean Paulovy, hlavně Heine, svůdný a nebezpečný anarchista stil u', pak protivně duchaplný žurnalista Boerne. Vzali mu všechnu úctu před nelomenou epickou linii, před dějovým celkem, před disciplinou románu. Namluvili mu, že žurnalistické dokumenty jsou vše; že každý nápad jest dosti vznešený, aby mohl přelomit růst charakteru; že každá časová duchaplnost může zakrýti pukliny v stavbě děje. Slyšeli jsme, že Neruda dovedl vytvořit a to jakoby jen mimochodem, románovou arabesku "U tří lilii" ... a tento umělec jde a napíše tak trapné a trudné věci, jakým jest proslulý "Týden v tichém domě", neb neméně proslulé "Figurky", dvě práce, jichž nemohu číst bez odporu, který má také jiné důvody, než ten, že skoro všichni t. zv. ctitelé znaji Nerudu prosaika jen podle těchto dvou rozvleklých novel1istických feuilletonů. A i když zapomenu na tento dvoji skizzák, jenž se prohlašuje za velkou figurální komposici, kde jest i v malých, živě vržených povidkách Nerudových logika epikova? Která postava je domyšlena? Který tragický motiv jest rozveden? Který osud rozčleněn jest proporcionelně? Epik jest konstruktér; logik stavby; mathematik osudu. Mysli ve velikých liniích a protože příliš jest znepokojen otázkou po nosnosti klenby a sloupů, má právo nedbati příliš o dekoraci hlavic. Neruda jest však jen mistr té dekorace, třeba že figurální. Přiznal se kdesi: "Dlouhý román nedovedl bych nikdy napsat, ani dlouhý špatný ne." A najednou bude velkým epikem! Neruda, jenž vždycky jest tak bolestně subjektivní, tak výlučně lyrický. Nikde není více subjektivní než právě v povídkách." Architekt se odmlčel a zasmušil, jako by ne 2