16 'ARNE NOvAI(: pody a kostely, krámy a tančírny, hřbitovy a sady, hradby a paláce, půdy a zahrádky. Ani Karolina Světlá neznala tak podrobně, oddaně, důvěrně starou Prahu jako Neruda: milovala lidi k VLili hlubšímu jejich smyslu, postavy pro jejich mravní ideje, věci jako dekorace slavných, romantických scén. Ale Neruda měl věci rád k vůli nim samým, díval se do nich jako do očí svých přátel a učil se od dětství jejich jazyku. Uprostřed milostného příběhu odvrátí se, aby poslechl, jak šplouchá voda v kašně za večerního ticha. V tajemné noci před svatováclavskou mší vzpomíná si na historky o zvonech a zvonících. Uvolní tempo děj e, aby dopodrobna vyličil staroslavnou malostranskou hospodu. V jeho povídkách nežijí, nejednají, nebaví se a netrpí jenom lidé, ale také věci. To jest rys, jenž patří Homerovi i Gottfriedu Kellerovi a nejen těmto dvěma patriarchálním epikům. Bez něho nedovedu si pomysliti velikého epika vubec. A Neruda jest epik, veliký epik." Básník mluvil .iiž prudce a bez gracie, uchvácen sám sebou. Rys snílka na jeho tváři utonul naprosto v tvrdé fysiognomii muže činu. Náhlý, bolestný pohled dívky pokáral jej ve chvíli, když pokřivila mu pysky jeho pýcha, že vydráždil architekta k odporu. Odhodlaně, ač nikoli· bez utrpení, přelomil architekt pečeť mlčení na svých rtech. "Vy všickni víte," počal nejistě a kolisavě, jako by se omlouval, "čím jest mně Neruda. Dovedu tak těžce mluviti o umění a o hodnotě tohoto básníka, který jest pro mne více než básníkem, v němž vidím něco mezi bratrem a přítelem. Ale tady v nadšeném klamu padla slova hyperboly, která Nerudovi křivdí. Neruda nebyl epikem a nejméně velikým epikem. Snad bylo v něm epické ingenium, - a'- některé uvedené scény, figurky, episody zdají se to doka-