Kamenné Sedliště na Litomyšlsku, viz povídku Z rána před svatbou. Posekanecké huti u Budislavě, jedny z četných skláren v Cechách východních, nyní již dávno zrušené. Myslíte všichni, že dobře máte, tato blouznivá píseň adamitská i veršová úprava žalmu 84. se podávají věrně podle starých záznamů; obě písně mají v ději románu značný a symbolický význam. Král marokánský, vira o zázračný příchod tajemného exotického panovníka, ktcrý přinese se svým vojskem trvalou říši lásky a pokoje, náležela k základním představám českého chiliasmu lidového v stol. XVIII. a XIX. Stradouň a Domanice, ves· nice na Vysokomýtsku poblíže městečka Luže, byly sídlem blouznivců. Národní noviny (1848-1850) a Slovan (1850-1851), vydávané jako org-án politiky národně liberální Karlem Havlíčkem, měly i mezi venkovským lidem mnoho čtenářů a obdivovatelů. Knížka o c'ísaři Josefovi, Kniha Josefova, sepsaná od jistého spatřujícího osmnácté století dílem stalé věci dílem proroctví, byla vydána jako lidová četba Krameriem r. 1784 a náleží k nejdůležitějším spisům českého osvícenství. Labyrint světa (a ráj srdce) slavné dílo Komenského; blouznivým a visionářským proroctvím Kotterovým dostalo se r. 1659 schválení od Komenského. Kubíkovo vypravování o dědově výslechu založeno na aktech úředních. HiršpeTský Ronge, vystoupení hirschberského kněze Jana Rongeho (1813-1887) proti trevírskému biskupu Arnoldimu r. 1844, jež dalo podnět k založení starokatolické církve německé, učinilo velký rozruch, zpráva Kvapilova o něm podána tu věrně historicky. Hutten, Oldřich z Huttenů (1488-1523), rytíř a humanista německý, prokázal velké sluzby reformaci Lutherově; náležel i ke ctitelům našeho husitství. Drašar u Jana Kollára. Poslední rozměrná skladba Terézy Novákové Drašar (napsán v 1. 1908-1909, uveřejněn ve Květech r. 1910, knižně vydán po smrti spisovatelčině r. 1914), označen jest spisovatelkou jako "román kněze-buditele". Na osudech Josefa Justina Michla (1810-1862), kněze a profesora řádu piaristského a spisovatele filologického a školského, zobrazuje se společenské, milostné a mravní ztroskotání vlasteneckého ilusionisty, který vede marný boj proti kněžskému bezženství, opouští nejen řád, ale i město a stává se v horské vsi Březinách učitelem, pak pokoutním písařem, milován sice probudilejšími z venkovanů, ale zároveň opovržen většinou vesničanů, které pohoršují jeho volné svazky pohlavní, zosnované jeho prudkou smyslností a doprovázené nevylečitelným ilusionismem blouznivého romantika; v bídě a v opovržení umírá MichlDrašar předčasně, aniž se dočkal naplnění nadějí v nový společenský řád za konstituce. Děj, rozložený do dvou dílů, zasazen jest do propracovaného rámce školského života a literárního obrození 40.-60. let v Cech ách a nejedna význačná postava buditelská tu vystupuje. Kapitolou o Drašarově návštěvě u Jana Kollára na faře v Budapešti, kde si Michl chtěl upraviti cestu k vystoupení z řádu a z církve katolické, aby jako evangelík byl zbaven celibátu, se zahajuje druhý díl. Také poznání lidské povahy nadšeného pěvce Slávy dcery bylo těžkou zkouškou Drašarova základního ilusionismu, a tím kapitola má plné místo v osnově dějové; při tom spisovatelka zobrazila názorně nesnáze a stíny československého poměru, i jihoslovanské spory o ilyrismus v letech 40 . .Jan Kollár stal se v Budapešti r. 1819 pomocníkem kazatele, pak vikářem evangelické obce a po mnohých bojích s uherskou vládou i s německými evangelíky budapeštskými ustanoven r. 1833 definitivně na místo kazatele, r. 1835 se konečně oženil se svou "Mínou", čtyřicetiletou Bedřiškou Schmidtovou, s níž měl jedinou dceru Ludmilu; r. 1849 po revoluci opustil Vídeň. Německá domácnost Kollárova, hlavně "Mínina" neznalost jazyka českého, jak to Ter. Nováková líčí, byly předmětem častých 124