na sklonku stol. XIX. Hovory v něm jsou psany v nářečí poličském, které se od litomyšlského dialektu liší, ale jím mluví hlavně jenom lidé staří, kdežto mladší pokolení a ti, kdož prošli životem městským a četbou novin, ho již ne užívají. . Bethanie, Českobratrský hlasatel, Hlasy ze Sionu lidově psané, nábožensky vzdělávatelné časopisy evangelické drkve reformované. Dolní jJředměstí, Kamenec, Sádek obce táhnoucí se od Poličky k horám. Deník, míní se Pražský deník, vládní list rakouský, psaný pro lid a lacině prodávaný. Javorov a Tříšť vymyšlená jména jimiž Teréza Nováková označila vesnice Borovou a Telecí na Poličsku; spisovatelka jenom výjimečně užívala pro vesnice místo skutečných jmen pseudonymů, zpravidla průhledných, ale nezcela důsledně; i samoty Betlém a Blatiny jsou označeny skutečnými a původními jmény. Brněnec, Svitavy, střediska textilního průmyslu na sever od Brna, značně poněmčená Untaublich, zkomoleno z untauglich, t. j. neschopen k službě vojenské. Ani na tu ani na onu stránku, ani katolické ani evangelické víry. Červánky, Záře lidové propagační časopisy české strany sociálně-demokratické, směru ostře proticírkevního. Ani za Plíhala, t. j. za svého prvního manželství s Plíhalem. Luthcr. Zwingli podobizny velkých německých reformátorů u českých venkovanů velice oblíbené. Karel Marx (1818-1883), Ferdinand Lassalle (1825--1864), Bedřich Engels (1820-1895), myšlenkoví a političtí zakladatelé německé sociální demokracie. Heidelberský katechismus, svobodně reformovanou církví oficiálně uznaný katechismus jako základ věroučný, setkával se u českých evangelík\l jednak pro původ německý, jednak pro ráz příliš rozumový s nesouhlasem a odporem. Hody lásky a poznání. Nejrozsáhlejší a umělecky i psychologicky neJzavazneJsI román Terézy Novákové, Děti čistého živého (psán v 1. 1903-1906, v Květech otištěn r. 1907, knižně vyšel r. 1909), jest tragickou epopejí konce náboženské blouznivé sekty, jejíž členové se sami nazývali "dětmi Nejvyššího" nebo "dětmi čistého živého" a jíž katoličtí i evangeličtí krajané přezdívali adamitů nebo abrahamitů, vinice jejich náboženské schůzky, zvané "hody lásky a poznání" z nemravných a zhýralých činů. Spisovatelka nakreslila ve skladbě široce založené konec této sekty, vzniklé svobodným rozvojem z českého evangelictví, v druhé polovici XIX. století na Skutečsku a dovodila na základě původnich pramenů, jak hnutí bylo rozloženo a nakonec zbaveno svého náboženského rázu vlivem kulturních a politických proudů, z města na venkov přicházejících. Psychologické umění skladby záleží v tom, kterak tyto směry i zevní nárazy osudu působí na různé povahy; tyto poznáváme i ve výjevu sem pojatém, který v románě se čte na samém začátku díla. Jako hlavní hrdinové vystupují tu stateční a osudem těžce stíhaní sourozenci, Kvapil a Helena Koutná, on spíše povaha rozumová, nakloněná novodobému pokroku, ona bytost citová a náboženská: Kubík, muž slabé vůle, nedovede se zcela rozloučiti s pravověrným evangelictvím; rodina Lexova, nábožensky rozdvojená, hlavně se soustřeďuje na dílo obětavé a shovívavé lásky křesťanské; tvrdý materialista způsobu až rouhavého Faimon a oba chiliasté, Honzíček a Pakosta, stojí na křídle nejkrajnějším; později zasahují do děje i obě děti tohoto výjevu, Jiřík Koutný a Růženka Lexová. Děj tohoto výjevu, založeného na jedinečně pronikavém zpracování tradice ústní i písemné, položen do vsi Dolců(ve skutečnosti České Rybné u Proseče); v těsné blízkosti Proseče (která v románě sluje Městečko) hledati jest i osady Rovinku (Miřetín) a Paseky. Hláska a kostelní věž hradu, míní se hrad Rychmburk. Ratolest Pakostova rodu, v biblické mluvě blouznivců potomek Pakostdv. Kalibánka,údolí U vesnice 123