v kostce, o dějová schema, o prosaickou baladu. Jeho štastnější druh Čes t mír Jeř á bek, zprvu tesklivější a později rozumovější expresionista moravský, začal tÝmiž drobnými druhy prózy často lyricky osobnostní, ale vyrostl nad ně, překonav jednak matnou povšechnost, jednak napiav ne bez zdaru své konstruiktivní síly k útvarům složitějším, k příběhu detektivnímu, ke skladbě uto· pické, ke /{eneračnímu románu s válečným pozadím. Sotva se čestně vyrovnal s démony světobolné mladosti, nadešel mu svízelnější, posud nedobojovaný zápas mužného umělce, jaký soubežně s ním podniká románový epik temného sociálního obzoru F ran tiš e k Kro· p á č: naplniti duchovou a morální abstrakci teple přesvědčivým životem smyslovým a promítnouti dušezpytný experiment do postav, plasticky modelovaných dobou a prostředím; při tom se dosud věší těžkým kamenem metaforická vášeň obrazová na rozběhy fabulistovy. Podobnými krisemi, zasahujícími až ke dřeni umění výtvarného prochází - vedle krevnatého a jednoduchého vitalisty drobného formátu Miloš e J i rky - z mladých prosaiků pasto sní erotik Milo s 1 a v Noh e j 1, je. hož počátky jsou bližší kubismu než expresionismu; ale na rozdíl od spekulativního Jeřábka převažuje u něho živel smyslový, ano smyslný, stupňovaný až v ekstatičnost roztoužené krve a rozechvěné pleti, která mladým a bez· ohledným milencům slibuje vykoupení na kříži lásky, zastírajícím svým hustým stínem zemi, jinak málo zajímavou a obsažnou pro básníka jednostrunného. Groteska byla vedle patetického lyrismu, vedle utopické fantasie, vedle satirického výsměchu, vedle sarkastické obžaloby nejúčinnějším a nejoblíbejnějším slovesným prostředkem prosaiků expresionistických; u některých jako u rozmarně vtipného a řízně paradoxního vynálezce bizarerií a burlesek J i ř í h o Mař á n k a se stala druhem samoúčelným. Do služeb politickosociální satiry vyššího slohu a veřejné výkonnosti ji stavěl jediný J i ř í H a u s man n, předčasně zesnulý, kdežto ostatní humoristickosatirický román, pěstovaný Františkem Lan~rem 90