kuje znovu děsivý postoj sebepitvajícího rozumu, jenž nepřestává býti rozdělen v činitele analysujícího i rozbí· raného, který současně IJ pocitem metafysické hrůzy sku· tečnost prožívá, ji rozbírá a výsledky analysuje s chorob· ným smyslem pro škleb, znásobený několikadílným zrcad· lem prózy ven a ven subjektivistické a zpravidla bez· tvárné, mlžné. dýmné. Pocit děsu, který podobně, jako u Josefa Čapka, dopro. vází u Weinera akt prožívání i poznávání, jest vlastní také vší expresionistické próze, která brzo po světové válce vznikla protestem proti nesmyslnosti osudových sil rozkolísavších svět; s vášnivě hněvným poznáním mravní a IJpolečenské chaotičnosti valilo se z podrážděných hlou· bek mladých a čestných bytostí prudké vlnění soustrasti lJe všemi obětmi rozvratného násilí a zároveň z mlh a par vystupovaly v rozplývavých podobách utopie o spravedli· vějším lidst'LÍ a bezpečnějším řádu sociálním. Současně IJ máchovským básníkem těchto citů i představ, J i ř í m W o I k r e m, jenž i v próze napsal několik sociálních balad metafysického základu, nesouměřitelných však s jeho odkazem veršovým vystoupili na ,Jůdě zkypřené Uhrem a Těsnohlídkem, dva prosaikové, Lev Blatný a Čestmír Jeřábek. L v uBL a t n é m u nebylo přáno naplniti ani v próze všecky možnosti vývoje, který zevně spěl od dušezkumné črty subjektivistické ke skladbě románové a vnitřně od bolestné hrůzy z rozvratu vlastního nitra a vzbouřených iracionálních mocností na jeho dně k chápání cizích typic. kých osudů vyvážených ze skutečnosti, nabité životem; zemřeli na prahu vyzrávání. Ač výpravná próza nebyla jeho vlastní mateřštinou. dovedl v ní vyjádřiti po svém právě to, čím expresionistické poválečné pokolení bylo nejnáléhavěji znepokojováno: děs z chaosu světa a bez· mocnost vlastní úsoby vůči němu; nyvolJt citu maskující se /{roteskním šklebem a zároveň nedůvěrou analytického rozumu k této rozbujelé citovosti; vzdor proti beztvár· nosti reality v rozvratu a plynoucí odsud snahu o úspor. nÝt hutný, třeba primitivní tvar slovesný, o povídku 89