současných prosaiků, na něž kriminální román detektivní příběh a filmové libreto měly pronikavý vliv, jenž musí býti uvědomělým úsilím teprve překonán. Prozatím soustředil životný, ba druhdy přímo živelný Vachek sice energie na látku, udivující svou brutální novostí; v tom všem jde jeho stopami řízně parodistický Jan G r mel a. Mezi ostatními populisty, na něž značně působily počátky Vančurovy, upoutal K are I N o v Ý svěžestí postřehů ze světa malých lidí, chystajících se opustiti skromničké závětří dělné a bezejmenné chudoby a uhájiti si místečko při hostině života a spravedlnosti; sporou a jadrnou realistickou kresbu proletářských typů doprovází u něho stejně jako v pevných záznamech Jan a P e j r a, citová melodie živé účasti. Básníci, na něž přítomná chvíle vložila odpovědnost za umělecké osudy české prózy výpravné nespokojují se nikterak s nálezy a objevy látkovými, nýbrž usilují námět sebe kypivější ovládnouti pevnou formou a vtisknouti mu při tom nesmazatelnou pečeť své osobnosti. Již u bratří Čapků a jejich antipoda Durycha, hlavně v jejich raných pracích byla patrna stále bdělá přítomnost myslivého a zkumného subjektivismu, který se pod každým námětem snaží dobrati buď mechanické osnovy, nebo naopak podvědomého, tajemného prazákladu, budícího úžas, hrůzu, pokoru. Této metody. která obdobou k současným zjevům výtvarnickým bývala nazývána slovesným kubismem, se věrně přidržuje R i cha r d W e ine r, vášnivý sebeanalytik. Od vstupní knihy rozryvných a mučivých záznamů válečných úpí z jeho odstíněné a kultivované prózy, jen výjimečně zpředmětnělé, zároveň citová a mravní touha překonati tíhu vlastního já pokorným oddáním se prosté a zdravé, dětinské a naivní posJ)olitosti, jež zná oceniti a okusiti půvab přirozených životních darů. Na tomto stupni spočinul Weinerovi příbuzný prosaik M i r o s I a v R u t t e, vězněný kdysi v žaláři úpadkového psychismu a na to v soumračné cele rozpolceného jáství. Ale pro Weinera jest ono 1:ykoupení jenom přechodné a částečné, takže se neodvratně opa 88