vou, nýbrž i nižšími formami, povídkou detektivní a kri~ minální, románovou reportáží, cituplnou moralitou: tyto útvary napolo literární dílem parodoval, ale dílem i propracotJaI k virtuositě. Proti dionysskému živlu v románě, kterv zdurazňují psychoanalytičtí mystikové hmoty. proti apollinskému typu, za nímž se ubírají idealističtí hledači Absolutna, odvážíl se prohlásiti právo a hodnotu prózy marsyovské, vycházející z potřeb lidu a sloužící jehovku. su, vyživené jeho realitou a dbalé pral{maticky jeho ob· čan.,kého blaha, oné marsyovské prózy, která chce býti sourodvm vvrazem přítomnosti demokratické. Za celého bohatého vývoje i pode všemi rozmanitými formami slovesnvmi zustává trvalVm znakem duševního ustrojení Karla Capka jeho relativismus, směr to přímo typický pro če.,ké vzdělanstvo před válečné. Se vším durazem své vášnivé a nesmlouvavé osobnosti se proti němu postavil na odpor básník a publicista rovněž nadaný vý. razovou t,irtuo.,itou v rozmanitých druzích literárních. s nímž se Karel Capek Opět01Jně v Žil'Otě i v písemnictví střetl, Jar o s 1 a v Dur y c h. proti kritickému relativistofli .,to;í fanatický hledač i hlasatel Absolutna. Na rozdíl od Dyka. který nachází Absolutno v mravní my.~lence povinnosti k národu, jest Durych poutníkem Absolutna nábožen.,kého. onoho spojení s Bohem, jaké vvhradně zaruču;e dOl{ma katolické církve . .lako K. Capek obnovil, domyslil a přehodnotil arbe.,ovský typ české prózy, tak ˆ v dualismu tolikráte se opakuiícím - se Durychem vrací typ zeyerovskv. avšak s podstatnou obměnou: proti este· tickynaladěnému katechumovi Zeyerovi náleží Durych k dOl{maticky i morální uvědomělé církvi bojuřící a v zá· pase mezi františkánskou {{atikou a protireformačním barokem. kde se Zeyer rozhodl pro hodnoty i formy {{O· tické, volil Durych barokní Spanělsko, kdežto souřasně J a k u b Dem 1. dávající obča!l svým lyrickVm bá.mím také formu prosaickou, se přimkl k naivitě františkánské. Avšak Durychot,o baroko - blízké baroku Jaroslava Marie. ale daleko oduševnělejší - není nikterak útvarem historickým, nýbrž naopak plyne z duševních disposic 80