zkumná analysa neb zásadová diskuse neměly zastírati epické prapodstaty této novely novoklasické, kterou do· časně stavěli fanatičtí lJuristé i nad složitý or/{anismus románu. Kdežto František Khol se mohl tomuto strohému schematu podříditi bez násilí a obtíží, musil druhý horlivý vyznavač výpravného novoklasicismu, František Lan/{er, přinésti do/{matu nejednu obě!. Jeho hymnická smyslnost, živená nejenom krví, ale i značnou kulturou vÝtvarnou, tíhla vždy k sytě nanášené dekoraci, jeho pružná chut vynalézavého literáta stále pomýšlela na samoúčelné počiny stylisační - kříšení zapadlých období civilisač· ní ch a uměleckých, o jaké se s ním současně pokoušel helenisující novoromantik J o s e f S i m á n e k, pů' sobilo mu rozkoš zvláštní. Ale sotvaže dosáhl uznaných úspěchů v novelistickém zvládnutí těchto půvabných, lí· bivých, ale mravně indiferentních oblastí, jal se je opouštěti a to zároveň z nutkání novoklasické doktriny i pod neočekávanými dojmy životními. Oprostil se a zlidštěl. Zjednodušenou formou povídkovou, bez ozdobných ara· besek a bez odivného nánosu se jal mužně a klidně vyprávěti o tom, co viděl a prožil v le/{iích, na Dálném východě i po návratu do domova, zachváceného strastmi poválečnými - někdejší hedonik a artista se - podobně jako starší Medek a mladší Kubka - stal se civilním epi· kem dějinných zkušeností válečných. Mezi nejhorlivějšími zas tanci novely novoklasické, teoretickými i praktickými, stáli za svých slovesných začát~ ků nerozluční tehdy blíženci b r a tři Č a p k o vé, ač sami vstoupili do literatury pracemi, v nichž zdobná ara· beska slohová doprovází rozmarnou hru a ironické postřehy intelektu zvídavého. Mladšího z obou bratří, K ar1 a, který vždy udával dvojici myšlenkový tón, vedl zřejmě jeho rozumový sklon, tíhnoucí ke všemu podstatnému a žádající ve všech uměnách puristickou účelnost výrazovou, aby se zastal a na čas přidržel formy, jež nejdůsledněji a nejskladněji naplňovala funkci výpravnou. Ale táž potřeba ideoloKická, spojená se vrozenou kritičností 78