nad prosté štěstí. S touto svěží a naivní lidskostí zpodobila Marie Majerová pokus o komunistický převrat na naší půdě jako opojný zápas českých proletářských duší o nejkrásnější svět a tímto náběhem k politickému románu značně předstihla své druhy ve smýšlení a nadšení Ivana Olbrachta neb J o s e f a Hor u. Avšak sociální revoluce není jediným božstvem, které v pohanské radostnosti uctívá tato bezprostřední dcera země a vyznavačka slunce. Druhým jest příroda, pojatá rouseauovsky v protikladu k zestárlé kultuře, k přežilým společenským řá· dům, k nespravedlnostem výsadní politiky, ale zároveň nazíraná konkrétně ve svých luzích a hájích, horách a lesích, tekutých i stojících vodách a ve/{etací při nich. Ač dříve nikdy nezapochybovala v dětinském svém optimis· mu o věrném přátelství přírody a člověka, přidala se M. Majerová přece k východní víře, že teprve technika, stroj a inženýr postaví dokonale přírodu do služeb lidstva, do služeb revoluce, do služeb pospolitého štěstí. Na trojzvukém akordu revoluce, techniky a přírody zosnovala románovou symfonii utopickou, okouzlené a v lyrických částech i okouzlující dílo naděje, které ani myšlenkou, ani umělecky nevzbuzuje víry. I v něm ener/{ická spisovatelka zahanbila slovesně své mužské druhy, vtělivši myšlenku o vítězství kolektiva do formy skutečně kolek· tivního románu, kdežto Ivan Olbracht zůstal podle básnického tvaru zatvrzelým individualistou. Zakletý kruh beznadějného determinismu, neplodného sobectví, zvláště pak samoúčelné erotičnosti, který zároveň s mravním indiferentismem obepínal před válečnou Evropu, dovedli prolomiti také v literatuře jenom silní duchové a statečná srdce. Spisovatelé menšího formátu se pokoušeli uniknouti z této krise různými kompromisními prostředky, zachraňujíce se někdy do specialisace, která umožňovala nedbati celistvé situace morální, jindy do objektivity schopné vše vyložiti a ochotné všecko pochopiti i odpustiti. Specialistou erotismu, postupujícího slepě od iluse k požitku a od požitku ke zklamání ne-li zkrušení, byl - vedle Jar o s I a v a P a s o v s k é h o, 75