iivelný. jsouc opravdu naivní básnířkou v Roethovském .myslu slova a to v oné podobě. jakou typu vtiskla u nás sama B. Němcová. V románech M. Majerové. mezi nimiposlední jest sotva náhodou utopickým viděním budoucnosti. se prodírá na povrch nová síla životodárná, kdežto v dílech B. Benešové usiluje o sebeobrodu starý, sám sebou nejistý svět, jehož neodvratný rozklad a hrozící konec dovozují knihy A. M. Tilschové. Takto v tvorbě současných tří spisovatelek, různorodých původem i názorem, zápasí a vyrovnávají se tři oblasti, ovládané mocnými duchovými silami. B o žen a B e n e š o v á vstoupila do literatury pozdě, pevně a zrale, a již její první povídky odhalily stejnou pronikavost dušezpytnou, jako zájem o morální otázky; deterministicky domyšlený výklad povah a osudů ze zvláštního prostředí malých měst v moravském závětří byl přínosem zvláště pozoruhodným. Mohlo-li se zdáti, že ústřední téma raných svých prací, výchovu mladé ženy k životní zralosti citovou desilusí převzala od své milované učitelky R. Svobodové, bylo přece již od začátku patrno, jak samostatně a s jakou mužností dovede pad tesknými a krutými příběhy ženských srdcí odhadnouti tra· gickou ironii života vůbec. Ač se zde všude stavěla ke skutečnosti nejen analyticky a kriticky, ale přímo nedůvěřivě a zhrdavě, bylo při jejím hluboce etickém založení patrno, že nemíní setrvati při bolestné nel{aci, někdy blízké přímo pesimismu. Již její první román, osnovy přísně skladebné při veškerém bohatství postav rozestavených dialekticky do folií a protikladů, byl oslavou mravního růstu od uměleckého i erotického sobectví k mužnosti nadosobní a obětavé, a oba hlavní hrdinové, umělec a lidumil, ozřejmovali zároveň hromadnou duši jihomoravského domova básnířčina. V nedokončené posud románové triloi{ii autorčině přiřčen malým městům jižní Moravy, doplněným ovšem složitější realitou pražskou, úkol vyšší: mají typicky zosobňovati domácí odboj, válečný přerod a politický převrat za nejzávažnějšího čtyřletí našich dějin novodobých a jejich synové i dcery 12