devším osud ženin, závislý jednak na změně společenských řádů, jednak na smyslovém, citovém a mravním přetvoření ženské bytosti; tak se hlavně ve svéživotopisných románech spisovatelek křížily feministické tužby a socialistické naděje s potřebami a nároky osvobozujících se smyslli, rozdychtěných po štěstí v mužově objetí nebo nad kolébkou dítěte, ospravedlňujícího i svobodné mateřství. V těchto plamenech touhy dává Hel e n a M a I í ř o v á spalovati srdce svých hrdinek, pro něž impresionismus se stává přímo životní metodou a životním nebezpečím: al jsou to dívenky odrůstající teprve dětským střevíčkům (jaké vedle ní umí se stejnou průkazností nakresliti vážná Věr a Váš o v á), af ženy dozrávající či odkvétající, al nesměle lámou tradiční pouta staré rodiny nebo al stojí společensky a hmotně na vlastních nohou, vždy platí o nich motto básnířčino: "a srdce nemá stání". Nejen že nemá stání, ale neuznává ani valné odpovědnosti, ani na konec nenalézá uspokojení ve vířivém světě barevných dojmů a smyslových dobrodružství, vůči němuž ženy tohoto typu se chovaly pasivně. Není krátká řada spisovatelek, jež se vracejí skoro výlučně k tomuto ženskému druhu životního impresionismu, aby jej zobrazily buá v postupném ztroskotávání o skaliska desiluse neb v tichém přístavu závěrečné resif{nace. Po A n n ě Z i e K los e  r o v é a M ar y n ě F r i č o v é se sem přihlásily z mladších a nejmladších Hel e naD v o ř á k o v á, O I f{ a S che i n p f I u f{ o v á, a nejtemperamentněji M a r i e H e n n e r o v á - P u j man o v á, pozorovatelka útočně ostrého i původního postřehu, bezohledně zasvěcená znalkyně kostí i dřeně současné měšlanské společnosti pražské, virtuoska slova hned marnotratně obrazného, hned střízlivě a studeně obnažujícího. lak se její knihy, spíše povídkové než románové, postupně zříkají impresionistického opojení světelnou a světélkující skutečností, jak se vyzouvají z vlivu Růženy Svobodové s její preciosní metaforičností a jak se učí zpříma chladně, bez ilusí dívati životu do tváře, tol sourodá obdoba mravně-sociální 70