vesné práce a podřizovalo si panovačně zřetele látkové i myšlenkovou problematiku, k nimž se realistická próza skoro výhradně upínala; na rozdíl od období impresionistického nepřecházely dojm.y z přírody a společnosti do knih přímo, nýbrž v artistické úpravě, často s úmyslnými názvuky na tradici knižní neb výtvarnou a proto leckdy zbaveny smyslové svěžesti a citové pronikavosti. Od dob obnovených obrazů Zeyerových se český prosaik necítil do takot'é míry umělcem, někdy i záměrným virtuosem podání slohového; jestliže v období těsně předchozím z typické tradiční dvojice krajních protichůdců působil skoro výhradně positivistický realista a vědecký problematik Arbes, udeřila nyní doba vlivu a pokračování pro idealistického romantika Zeyera, živícího básnickou obraznost uměleckým studiem minulých kultur. Různými cestami a oklikami dospěli spisovatelé k takové samoúčelné a svéprávné stylisaci, někdy rytmicky vypiaté a často obrazivě marnotratné, která zálibně krouží arabesku, uměle rozvíjí větnou periodu, v několikerém zrcadlení pozoruje větvící se myšlenku a stále zdůrazňuje dekor, metaforu, epiteton. Nejhojněji jsou zastoupeni mezi nimi lyrikové, kteří se v mužných letech od· mlčeli a přece se z vnitřní nutnosti rozpomínají na svou buá impresionistickou neb náladovou mladost. Tak K a· rel Ma šek, kdysi strůjce rozmarných čtveráctví, pak zádumčivě úsměvný psycholof{ marných milostných her s královnami bez království a mírně ironický vypravěč tra~ikomických pohádek špatně končících; opravdovým umělcem prózy se stal až v pozdních lef{endách o vykoupené kráse, která tkví ve svrchovanosti tvůrce a v resi~naci myslitele. Tak B o h u s I a v K n o s I, jenž smyslovému ohni a naléhavé výmluvnosti své mladistvé poesie dal nadobro vyhasnouti ve zdobných meditacích svých vybroušených básní v próze, odvracujících se do teskných melodií vniterných. Tak přede všemi Jan O p o I s k ý, kupící vedle uzavřeného díla veršovaného stále nové sou· bory báchorek a le/{end, visí a evokací, fresek a minia· tur; hned dřevorytově břitký, hned útratný po způsobě 66