pokrokového hnutí, o jehož sociálněre/ormní snahy se upřímně sdílejí, ale silné osobnosti obou je vylučují dosti brzy z hromadných skupin literárních a osamocují je na závažných místech, kde se kříží vývojové cesty českého písemnictví moderního. Nejstarší povídky a románové náčrty R. Svobodové temení z trojího zdroje inspiračního: z břitkého pozorovatelského smyslu realistického, z neuhasitelné zvědavosti dušezpytné a z citové účasti s každou lidskou bytostí, trpící křivdu od svého okolí a od společnosti někdy sentimentálně, často však též sarkasmem, tepajícím satiricky nízkost a všednost. V popředí těchto próz, dušezpytně dokumentárních, stojí zpravidla teskné, někdy až traf{ické osudy žen, které se rozešly se svým prostředím a leckdy vůbec s životem: byly příliš jemně ustrojeny pro jeho banalitu, nesly ve svých hrdých duších příliš mnoho ilusí a příliš vysoké požadavky, pohrdaly ve své citové čistotě a smyslové vyběračnosti kompromisem, na němž jest vybudována běžná morálka. Ze to nebyly jen chorobné výjimky, nýbrž dobové typyjiné však než současné dobové typy B. Vikové-Kunětické, jež zaznamenávala spíše změny sociální morálky než individuální psycholof{ie - dosvědčily souběžné a sourodé prózy velké herečky Han y K v a pilo v é, načrtnuté sUf{estivně v intensivních prvopisech takřka bez stylisace. R. Svobodová již záhy pospíchala od podobných skizk povídkovému zaokrouhlení a pak i ke stavbě románové, kde prostou osnovu monof{ra/ickou nahrazovalo kontrastování různých karakterů ženských a později dokonce odvážná snaha, přesahující vlastní prostředky vyčerpati přítomné ženství skladnými typy různého společenského pří· slušenství; mužské postavy a povahy zůstávaly při tom vždy čímsi podružným a málokdy přemohly ostrým karakterním obrysem matnou mlhu citové sympatie neb antipatie. Od samých počátků bylo patrno, kterak k původním předpokladům dušezpytného realismu přistupují u R. Svobodové rozhodující a plodné složky jiné, dané složitým kulturním založením ženy ven a ven umělecké. Smyslový impresionismus, o nějž se sdílela s většinou S3