se blíží někdy se zbystřenými smysly impresionistického umělce, jindy s analytickou chápavostí deterministy, vzdělaného v přírodních vědách, nejčastěji s prostotou venkovana, který ví, že jako obilí neb strom roste i člověk z půdy, aby ji vzdělával, kypřil, sklízel a nakonec odkázal potomkům, zmrvě ji svými kostmi - tím se Svoboda tak výrazně liší od svých městských a měšťáckých soudruhů. Přírodní zákonný a smírný doprovod k osudu člověka dodává jeho mnohým povídkám a románům básnického půvabu; Svobodovy lesní interieury, procházky luhy a háji, návraty do šumných údolí a kvetoucích úvalů náleží ke skvostzim impresionistické prózy české. Avšak patriarchální selství, ulpívající po celý život na rodné půdě, nemohlo se jeviti stavem typickým pro naši společnost mladému realistovi, který vstupoval na veřejnost v době, kdy se národní obrození počalo dokonávati hospodářsky, kdy se probouzel mladý český kapitalismus a kdy technický ruch všeho druhu se jal vnikati do domácího života. F. X. Svoboda se stal romanopiscem měšťanství, hlavně pražského, stále obnovovaného a ob· čerstvovaného z venkova a prodělávajícího při tomto pře· chodu nejenom rozkvět, nýbrž zároveň krisi zdraví a mravnosti. S klidnou láskou ke skutečnosti snesl mnoho dokumentzi tohoto otřesu a zhustil je v typy, z nichž žen· ské jsou obestřeny lyrismem někdy melancholickým, jindy okouzlivě šibalským. S podrobností dušezpytných roz· borů a s přesností deterministického výkladu vysledoval příčiny, podmínky, složky společenského dění, pod nímž jeho selsky myslící hlava shledávala obecné zákony sociolo{{ické a etické. Nestanul však nad těmito zjevy, nad krisí pravdivosti i nad tra/{ikomedií sebevražedného rozkošnictví, nad náhlým procitnutím svědomí na dlouho uspaného i nad zoufalými rozpaky donjuanství, se lhostejností přírodozpytce a s klidem soudce, nýbrž zdůrazňoval vždy svou jasnou etickou víru v člověka, který roste utrpením, očisťuje se poznáním viny, prospívá vývoji obětí osobního štěstí. Svobodův evoluční optimismus, mravně prožitý a zpravidla souběžný s jeho lyrickým kul· 41