působil tak mocně v 70. letech na rozvoj domácí novelistiky, ale v desetiletí následujícím zůstával nepovšimnut, zasáhl právě v době své smrti mladší vyprávěče novým. silným vlivem. Dvě jména pozdních N erudovců náleží do této souvislosti jenom menším dílem své slovesné produkce: kritik G u s t a v Jar o š a básník J. S. Macha r, oba sotva odlučitelní od dějin českého realismu, oba autokriticky obrácení jenom k drobným formám epické prózy. Mužně hutné /if{urkářství obou, doprovázené účastí bez sentimentality a často též ironií satirické příchuti, navazovalo přímo na metodu Nerudových arabesek; významnější jest, jak se J. S. Machar žákovsky připial k N erudovi v slovesných druzích, podřízených službě novinářské, ve feuilletonu, cestopisu, invektivě, které ani u mistra ani u učně nezůstaly beze vlivu na formu jejich prózy výpravné. Když se při Nerudově skonu orf{án mladé školy literární "Světozor" nadšeně a nezcela bez hrotu proti skupině "Lumíra" přihlásil pod prapor mrtvého vůdce, citoval se souhlasem různé jeho zásady, zvláště také výrok z "Krátkých Les Confessions", stavějící reálný popis života proti jeho idealisaci. Ale hned následující vyznání Nerudovo: "Dlouhý román nedovedl bych nikdy napsat, ani špatný dlouhý ne" se mladým realistům nelíbilo, ba naopak bylo jim docela proti mysli, nemělit vyšší ctižádosti než právě rozměrný román společenský. Není vyloučeno, že se budou čtenáři vraceti se zalíbením k sytým továrním obráz· kům a vtipným pohledům do rodin z pera Šimáčkova, k půvabným a rozmarným drobnokresbám Vikové·Kuně· tické, k impresionistickým výsekům lidového života uprostřed přírody, do nichž s prudkého štětce Viléma Mrštíka skanulo tolik slunce a záře, k Merhautovým traf{icky vyhroceným výjevům ze živoření brněnských proletářů osudu i povahy, až ulehne důstojný prach zapomenutí na jejich dávno nečtené náročné romány. Avšak s tím by tito spisovatelé nebyli nikterak spokojeni, pokládajíce své drobnější práce za pouhé dodatky k životnímu dílu, kterým uskutečňovali své poslání: popsati a vylo 42