kresby. Odtud vyvážil V á c I a v Š tec h, zprvu nzný satirik, později shovívavý bard středočeských Kocourkovů, právě prodělávajících horečku Rriinderství, látku pro nejlepší ze svých románových kronik. Zde K are I L e {{ e r, realista velmi důsledný, spolehlivý a občas plochý, nacházel na základě intensivního prožití hořké i marné romány vyplýtvaných snah, pobloudilých vášní a nezdařilých životních pokusů, o nichž vyprávěl do široka, ale s ironickým pošklebkem vědoucího psycholo{{a. Tu se o {{eneraci později, ale na témže vývojovém stupni průpravného Renrového realismu, usadil J o s e f J a 0 hod a, nevyčerpatelný fi{{urkář, přímo virtuosní v dia· IORických projevech svých popelavě přízemních maloměšfáčků i venkovánků, zručně a rychle řezaných ze sukovitého dřeva domácího růstu. Někteří z pěstitelů realistického Renru povídkového těkali sem a tam, až se zachytili té oné speciality, v níž se jim zalíbilo a kterou se pak snažili plně využitkovati; byly to spíše látkové objevy než slovesné výboje. Hned ironický, hned sentimentální B o h d a n K a min s k Ý zpracoval vervně několik motivů ze srážek pražské umělecké bohémy se sytými jilistry a osobivými mecenáši. K are I Č e r v i n k a, i v próze odstíněný malíř lesů a pasek, se vedle soudcovské satiry soustředil na vážné i rozmarné letopisy mysliven, ale slevoval postupně s původního dušezpytného úsilí ve prospěch lehké zábavy čtenářské. F ran taŽ u pan, vedle Šípka nejjadrnější stylista literárního stolokruhu H errmannova, odkryl sám v sobě umělce pod plytkým humoristou teprve, když se vzpomínkově vrátil k půdě svého podbrdského domova, aby jeho kořennou vůni, lidové zdraví, přirozený vtip zosobil v rozkošné fiRurce chlapeckého nezbedy, který se stává vděčným středem cyklického podání. Většina těchto mistrů realistického Renru ovládala bezpečně drobnou povídku, af dějově soustředěnou, af ostře povaho kresebnou, ale stála bezradně před jakoukoliv skladbou rozměrnější; opakovalo se tu nerudovské sta· dium české prózy výpravné. Skutečně Jan Neruda, který 41