dějin národních v minulosti i v přítomnosti a tímto bojem o zásady a jejich praktické provádění jsou rytmovány osudy jednotlivců, pojat:ých typicky; vývoj si žádá, aby jeho osobní nositelé přinesli oběti štěstí a života. Tato tra~ická, někdy až pesimistická koncepce, blízká pojetí Světlé, promítnuta jest realismem důsledným, bezohledným, mužně drsným, jakého z mladších družek Novákové byla schopna leda Moravanka mužského pseudonymu J i ř í S umí n, líčící ve venkovských interieurech hanáckých i podhorských rodinné krise uprostřed skutečnosti, hojící ze všech ilusí. Monumentalisující realismus T erézy N ovákové jest posledním slovem směru venkovské povídky, jež vyšla z romantické idealisace; jím se i toto bohaté odvětví české prózy výpravné zařadilo or~anicky do vývoje domácího románu realistického. Připravován od doby Nerudovy, podporován vnikáním předmětného studia, v němž si za účasti vědného zájmu libovali spisovatelé historičtí a lidopisní, zesilován mohutnějícím sklonem k přítomnosti a zvláště k životu městskému, blížil se na počátku 90. let český výpravný realismus k svému naplnění. Urychlily je dvě podmínky, jež zároveň znamenaly zevropštění domácího malosvěta českého a překonání romantických zásad, v lumírovském období u nás vyznávaných. Jednou z nich byl mocný vliv realistického umění cizího, zvláště ruského a pak francouzského s jejich vášnivou a krutou láskou ke skutečnosti a k přítomnosti, s jejich soustředěným zájmem o otázky společenské a mravní, s jejich důsledně analytickým postupem duševědným. V tomto složitém zrcadlení poskytovala současná realita mnohem více poutavého a významného než sebe smělejší exotická či historická dálka romantických básníků. Druhá podmínka nebyla rázu čistě literárního, ale zato značila úplný převrat právě těch názorů, jimiž se povídkář neb románopisec inspirují při závažnějších výtvorech. Ve shodě s filosofickým determinismem a ne beze vlivu vědeckého positivismu zvykli si také spisovatelé bedlivě všímati závislosti jednotlivcovy na společenském celku, jeho příčinného 37