na kultuře západní, hlavně {{ermánské, objevila si "nej· východnější Čechy" a jejich rázovitý lid značně pozdě, když vnitřně překonala přecitlivělý subjektivismus výrazně ženský, když ji náklonnost historická zaujala pro náboženskou reformaci a její dozvuky i dohasínání v lidu a když se s tímto lidem důvěrně seznámila odborným stu· diem národopisným. Ač Holeček i Nováková vstoupili do literatury teprve, když vlastní tvůrčí dílo školy "Ruchu" bylo již dovršeno, náleží k jeho stoupencům nejvěrnějším a podložili i realistické strany své lidové psycholof{ie a svých lidových letopisů myšlenkami, vyváženými po ru· chovsku z ideového odkazu vlastenecké romantiky. Podivovali se hrdinství, Holeček spíše hromadnému, Nová· ková individuálnímu; kořili se reformačním hodnotám národní minulosti a shledávali jejich pokračování v myš. lenkovém životě lidovém; sedláka, věrného půdě i tra· dici, považovali za osobnění české duše a za pravého no· sitele dějin; Holeček nadto zdůrazňoval silně slovanskou složku v duchovém vývoji našem a stavěl na odiv sebe· vědomý demokratismus. Avšak podle umělecké metody byl kypivý epik mohutné výrazné linie, pohřešující zpravidla komposičního zvlád· nutí, realismu mnohem více vzdálen než dušezpytná mi· stryně soustředěného podání. Josef Holeček postupoval vždy deduktivně jako apriorista, který základní téze o spasitelském poslání silného křesťana·sedláka dovozoval dějem uměle a mnohdy i násilně vykombinovaným a své skladné typy selství tvořivého i sebeničivého rozestavoval podle dialektické potřeby. Jsa básníkem až živelného kouzla přírodního a znaje všecky formy života i cítění svých krajanů a to z doby kulturní zachovalosti až ke ko· řenům, vzbuzoval ve své širé kronice neodolatelnou ilusi skutečnosti i tam, kde ústřední nábožensko·hrdinský typ působil na soudné čtenáře myšlenkovou vyumělkovaností a kde vůdčí protišlechtická tendence, prováděná s radio kalismem až naivním, vzbuzovala nedůvěru přímočarým postupem, hodným spíše publicisty než epického znalce a oslavovatele skutečnosti. Holečkovo hlavní dílo životní, 35