telé se netajili, že i v zásadách náboženských, mravních a politických stojí na pravém křídle, obávajíce se úzkostlivě, aby civilisační pokrok, odstraňující tvary a barvy někdejšího dědinského života. neohrozil zároveň lidovou mravnost a zbožnost a hlavně ono postulované slovanství, jehož neporušenou tradici nutili se spatřovati v domněle samorostlé kultuře kmene hanáckého, valašského a slo· váckého. I zdálo se těmto bartošovským teoretikům, pokud se místo výpravného umění nespokojovali pouhý· mi lidopisnými dokumenty, že jejich požadavkům vyhovují naivní realisté kazatelských a karatelských záměrů, jejichž řadu /,dysi zahájil Pravda a jejichž umělecká ctižádost zpravidla nepřesahovala rámec kalendářové povídky. U sudku tomu dávala za pravdu okolnost, že nejmohut. nějším epikem na Moravě této doby byl beze sporu V á cl a v K o s mák, monumentální představitel tohoto kněžského typu, vedle jehož obhroublých a strhujících fresek se jeví lidumilné fif{urkářství F ran tiš k y Str á n e c· k é a mravoličná drobnokresba J o s e f a V e čeř e krátkodechými pokusy ušlechtilých začátečníků. Kosmák, jemuž se příležitostně podaří spanilá lyrická arabeska, pro vanutá kořennou vůní pohorského venkova, dovedl několika tahy postaviti typickou selskou fif{uru na nohy, sledovati přesvědčivě její vzestup neb pád za poměrů, v nichž se zrcadlí všecky vztahy života dědinského a nikdy při tom neztráceti výpravnou nit a dějovou zásobu. J sou·li v mravoličných obrazech bezohledného ku kátkáře, jemuž ostatně nechybí humor, tak ostře rozděleny světlo a stín, neplyne to jenom z náboženského a mravního stanoviska přísného katolického kněze, ale i z přesvědčení. že každý odklon venkovanův od domácí tradice a zděděného mravu znamená porušení jeho mravního bezpečí a že všichni nositelé této přeměny selského lidu jsou od zlého. Kosmák, svou dobou v okruhu svého působení přeceňovaný a později naopak přezíraný, měl, hlavně mezi moravskými spisovateli, větší vliv, než se na po 30