k manii, určovaných pohlavím, stavem a dobou; pes to dramatické a věta úsečně sevřená vyjadřují u něho zpra· vidla nesložité hnutí primitivních duší, ovládaných ne· z/croceným tělesenstvím. Winter byl kreslíř, který dodatečně a to často pastosně nanášel barvy; neodvažoval se rozsáhlých komposicí, ale prokresloval menší obrazové prostory co nejintensivněji; uměl své figury, zřídka kdy nadprůměrné, postaviti plně do příslušného prostředí. Nepodával ani děl úchvatných ani povznášejících, avšak sytá a spolehlivá archaičnost jeho podání vzbuzuje tako· vou ilusi minulosti, že s ním nemůže soutěžiti nižádný z jeho vrstevníků. Nebylo by omylem, kdyby mezi malíři lidového bytu a vykladači lidové duše z pomezí pozdní romantiky a raného realismu přiřkl někdo zvláště významné místo Aloisu Jiráskovi. který .~e uvedl knihou hálkovských povídek o venkovských typech, dosáhl mistrovství národopisně vyzbrojenými obrazy ze selských vzpour minulosti, objasňoval až do nepatrnÝch podrobností. kterak obro· zenské hnutí vyrůstalo z vlasových kořínků v lidové mysli po dědinách i městečkách; nezapomeňme ani, že stále občerstvoval svůj jazyk ze zdroiů lidové mluvy. Také v tom, věrný syn své doby, podléhal časovému proudění, které se za ruchovské periody opětovně vracelo k pramenům. uvolněným za národního probuzení: kult vesnického lidu jakožto nositele národní svébytnosti, myšlenko. "ého i tvarového svérázu a v neposlední řadě i souvislosti s kmenovou duší slovanskou převzat byl z nauk roman· tických a zvolna vybavován studiem národopisnÝm. které v literatuře posloužilo postupu realismu a ve vědě posléze pů.~obením srovnávacího kriticismu podvrátilo myšlen. kové základy romantické idealisace. To, čemu na západě Heyduk, Sládek, Čech dávali v poesivÝraz tak nadšený, neuvědomuiíce si ani. že jejich pokrok"ové tendence sociálně politické jsou vlastně v rozporu s touto oslavou konservativních forem starobylého stavu agrárního, bylo na východě ústřední otázkou úvah teoretických, jejichž jilologičtí, etnoprajičtí a estetičtí hlasa· 29