&ké tradice nejprve udržují, pak k mravní škodě venkovského města vlivem nových životních útvarů rozkládají a jak tím hyne dům a rodina, tyto dotavadní sloupy ná· rodního zdraví. Netajil se svou bolestí nad tím, jako neskrýval své soustrasti s lidmi, bloudícími a chybujícími, naopak v každém bližním hledal jiskru božství; proto i jeho satira byla shovívavá a jeho humor dobrácký. Nepodnikaje ani dušezkumných rozborů, ani se nepokoušeje o výklad ze společenské souvislosti a společenských pří· čin, spokojoval se úkolem kronikáře, ledaže na okraji svých letopisů zapadlých měst a jejich dětí, zbloudilých do Prahy, nakreslil skromnou arabesku nebo ozřejmil povahu i příběh vtipnou alef{orií. Jan Li e r, málo mladší věkem, ale o mnoho modernější názorem, jest v tom ve všem opakem staromodního Heritesa. Komponuje své povídky a románky až rafinovaně. takže příliš často postřehujeme režiséra, který divákům připravuje překvapení; mění hovory, francouz· sky vyhrocené, v šermířský zápas rozmaru a vtipu; postavám zhusta výjimečným a z kořen vyvráceným chybívá u něho bezprostřednost a dějům přesvědčivost. Stále se ocitáme na rozhraní causerie a povídky a místo průkazného obrazu české skutečnosti se nám dostává jeho satirické kritiky; nebyl{ Lier nadarmo z nejříznějších sati· rických feuilletonistů své doby. Po právu odsuzoval mnohé a měl ve svém prostředí, kde se cítil cizím, dosti důvodů k pohrdání a nejčastěji zahrnoval svými šípy šosácké Kocourkovy svého domova, jež Herites omlouval a tiše uctíval. Lier prchal odtud do novodobé civilisace, do výbojů technických, do podnikání průmyslového i peněžního, jejichž mechanismus znal a rád vykládal, po Arbesovi snad první, a sotva náhodou bývaly jako karakteristická zvláštnost Lierova chváleny jeho "železniční povídky". Neodsuzoval, nýbrž naopak přijímal morálku lásky, kde se měří zisk a ztráta a kde se rozkoš staví nad citové posvěcení, a nic nedbal toho, pohoršuje-li kon· vence svých vrstevníků a jejich románové literatury. Při· znává, že si hraje s ohněm a od svých kritiků slýchával 22