a prosaik zůstával vždy věren, typická pražská měštka K a r o I i n a S vět I á dospěla oklikou, aby tu vedle schopnosti objektivisovat vlastní osud nalezla největší rozpětí svého vypravovatelského umění. V námětech venkovských, kde valně nedbají národopisného koloritu, ale za to ve shodě se svou sociálně kritickou dobou tím více časových otázek společenských, vraceli se oba ke konfliktu přírody a mravnosti, pudu a kultury, lásky a povinnosti a zvláště traf{icky založená Světlá dová· děla tento konflikt na ostří nože. Optimistický Hálek stál vždy na straně přírody, kdežto rif{oristka Světlá hájila stůj co stůj "ideální požadavek" mravnosti a bičovala své abstraktní a přece strhující postavy ven· kovanů a venkovanek, podané vesměs v nadživotní velikosti, až do onoho mrazivého pásma katef{oric/,é etikety, kde jednotlivec obětuje své osobní štěstí naději či přeludu nadosobního vývoje společenské mravnosti. Jsouc nadobro lhostejna k výbojům románového rea· lismu západního i východního, předstihla svými vrchol· nými výtvory světová díla sentimentálního románu mužského i ženského a dala svým krajanům příklad, kterak v románě sloučiti dějovou plnost s dramatickým řešením. Právě tento vzor byl později následován nejřidčeji, patrně že nebyl snadno dostupný; tím silnější měla vliv podřadnými a namnoze rušivými sLožkami své vý· pravné prózy, která zvLáště později upadaLa v čirou tendenčnost: ve venkovském i pražském románě se setkáme častěji s romantikou divokých zápletek, jakoby převzatých z krvavých a dobrodružných lidových pověstí; s lan· tastickým spojováním duchového života venkovanů a domnělé reformační tradice; s nadneseným divadelním patosem mluvy, působící bizarně v daném prostředí - zde jak pro Staška, tak pro Novákovou, oba čelné žáky K. Světlé, znamenalo realistické studium lidové teprve žadoucí ozdravění. HáLek, jenž také své vesnické poddky a romány, prohřáté teplem domova a účasti. lehce improvisoval, neměl podružných vad, ale ani základních před· ností geniální Světlé. Neopouštěl střední cestu jadrného 12