srdr.em a kam II prostou přesvědčivostí zařazovala kladné a skladné typy, hlavně ženské, se úplně kryl s její vnitřní realitou, ovládanou zákonem spravedlnosti a lásky a této pravdě, vyšší než jevová skutečnost, dovedla s uměleckým taktem podříditi složky podružné, jmenovitě všecku sociální problematiku, řešenou optimistickou věrou nevyléčitelné optimistky, Jako její protichůdce Mácha, básník noci, tak i Němcová, poetka slunného dne, byla uvědomělou dělnicí a pak mistryní výpravné prózy a to spíše názorné než obrazné, jadrně prosté než uměle zdobné: nevycvičila se nadarmo na ústní lidové tradici a přímo z milosti boží tekly k ní, šumíce a zpívajíce, prameny přirozené, věcné, skutečně epické výmluvnosti, pro niž vypravování a karakteristika jsou potřebou a samozřejmostí. Když se za svítání nového ruchu politického a slovesného soustředila mladá ~enerace v slavném almanachu Máji, ucházeli se oba přední prosaikové školy, Hálek a Neruda, u Němcové o přízeň a příspěvek pro svou ročenku; třetí velká mistryně májovské prózy, K. Světlá, náležela, i se svou sestrou S. Podlipskou, již dříve k osobní družině B. Němcové. Neruda, který - ač později horlivý tradicionalista ze zásady - vůbec valně nesouvisí s tradicí české prózy, setkal se s N ěmcovou (a ještě více s Havlíčkem) leda v ostře prokreslených záznamech krajových dojmů a lidových typů; zato Hálek a Světlá, oba namnoze protichůdci, zdvihli právě v nejvýznamnějších kusech svého povídkového a románového umění pero, které vypadlo předčasně ze zemdlené ruky první skutečné básnířky české. V některých výmluvně subjektivistických povídkách Karoliny Světlé, nasycených spíše debatami než životem, nacházíme živý ohlas toho, že si Hálek a Světlá uvědomovali základní dualismus svých bytostí, jejž by bylo lze shrnouti slavnou schillerovskou formulí o rozporu mezi básnictvím naivním a sentimentálním; při tom muž stál zřejmě v táboře poesie naivní. K venkovu a jeho přírodě, v níž Vít ě z s I a v H á I e k vyrostl a jíž jako veršovec 11