ké tvořivosti, a tak zbyly po něm vlastně jenom podněty látkové: zájem o malebnou Prahu z pozdní renesance a vrcholného baroka a smysl pro šumivé kouzlo umělecké bohémy. Politický dobrodruh temného svědomí, Karel Sabina. se probil od křiklavé prózy epif{onsky máchovské k mladoněmeckým odpůrcům romantismu, usilujícím o tendenční román ze soudobé společnosti a napodobil i zde otrocky, a to nejen sociální problematiku všeho druhu a nekonečné rozpravy o všemožných otázkách časových, ale i neuvěřitelné zápletky rodinné a rodové, hustou a nepřehlednou síť intrik a úkladů a pohříchu také jazyk zběžný, nebásnický, frazovitÝ. Na cestách Kolarovy a Sabinovy prózy se octli později vedle Arbesa také Pflef{er a Stašek, vesměs vyznavači sociální problematiky v románě na pohled realistickém; chyby oněch předchůdců je odstrašovaly, nutíce je, aby zrůdnost dějové obraznosti drželi na uzdě opravdu realistickým pozorováním úseku reality, intensivně prožitého. Mocný vzestup v české próze výpravné, souměřitelný s uměleckým činem Máchovým, znamená teprve osobnost, jejíž etos ukazuje vlastně nazpět k hodnotám domácí romantiky: II o žen a Něm c o v á, přítelkyně Celakovského a Erbenova, vytvoří od sklonku 40. do počátku 60. let z romantického studia a kultu venkovského lidu a venkovské přírody svézákonný obraz vyšší skutečnosti, než jaké se může dobrati popisný národopisec neb analytický realista. V období, na jehož úsvitě sociální politikové čeští postavili osvobození selského stavu v popř(~dí svého revolučního prOf{ramu, konali také naši spisovatelé pro pracujícího a milujícího, bloudícího a obětujícího se venkovana dílo osvobozovací: jihočeský kněz Fr a n tiš e k P r a v d a, prostý a jímavý mistr jadrné povahokresby, blížil se k němu jako křesťanský vychovatel, brněnský novinář Leo pol d Han s man n s maskou hanáckého sedláka Antoše Dohnala jako naivní naturalista lidopisných záměrů, B. Němcová však jako básnířka. Radostný svět kvetoucí přírody a starodávného lidového bytu, k němuž přistupovala s bystrým okem a s horoucím 10