světla a stínu; stejným právem se pozastavovala také nad slohem, který se buď sentimentálně vleče aneb strojeně kroutí a nadouvá - při povahokresbě i přednesu chyběly jim základní podmínky umělecké: pozorovatelství i prožitost. Také vyvrcholitel českého romantismu, Tylův nerovný vrstevník, K are I H y n e k M ách a soustředil mnoho úsilí na historický román a přistupoval k tomuto úkolu vzdělán nejenom' Walterem Scottem, ale i Goethovou prózou a romantickými vypravovateli polskými. Jako všude, kamkoliv sáhl, ukázal se novotářem velice pronikavým. Jeho dušezpytný zájem mu umožňoval ponořovati tra/{ické hlavy a osudy do tajemného a napínavého temnosvitu; jeho filosofické pojetí ho vábilo, aby v dějinách pátral po dialektickém procesu a podle něho zosnoval historický děj; intimní smysl pro velikost, vlastní každému pravému ~eniovi, dal mu uhodnouti, který úsek naší minulosti vře nejvýznamnějším životem. Nad to přistupoml k próze jako stylista zcela uvědomělý, který vedle otázek komposičních zná a řeší barevné i melodické problémy jazyka: kolik příčin, aby se právě k Máchovi hlásila česká próza výpravná se stejně vděčnou úctou, jako se ho dovolává česká tradice lyrická! Jediné celistvé dílo románové, dějově dobrodružná skladba vášně, žárlivosti a temného osudu, se mu podařilo méně než zlomky, ať historické. ať pitoreskní, at mravoUčné; mezi těmito čteme pevně a přece jakoby jen mimochodem psaný realistický /{enre o proletářské bídě nejsPťJdnější Prahy. Ani v tomto pozorovatelském úsilí, tajícím v sobě nutné předpoklady pro budoucí realismus, nestojí Mácha zcela osamoceně. tivá sociální účast a sentimentální soustrast s trpícími lidmi kalí Tylovi poněkud zrak, když se snaží zachytiti, spíše pro/{ramově než realisticky, svět chudých a zklamaných lidí v Praze i na venkově, zasažených buď křivdou společenského řádu nebo chimérou umělecké slávy. Naopak pronikavý pohled, upíraný Fr a n tiš· k e m Jar o mír e m Rub e š e m bystře a se zvláštním smyslem pro fi~urku na titěrné hemžení maloměštáč 8