hospodský svět ma/.ých lidí, o jaký se po anf{lickém vzoru počali v sousedním Německu nejprve zajímati mravokární humoristé. Všecka ta produkce, vyplňující asi tři decennia na pomezí obou století. nemá nic společného se skutečným slovesným uměním, a marně bychom v ní hle· dali také cokoliv osobitě českého. I v houstnoucích po· vídkách % vlastenecké minulosti horuje se o české zemi a českém ja%.yku, někdy také o českém státě a českém lidu slohem, jaký byl běžný v Německu doby napoleon· ské, a čeští hrdinové, kteří tu vystupují, jsou přestrojení němečtí rytíři, pasovaní pokoutními literáty věku před· klasického. Od prahu let třicátých, kdy vlastenecká romantika ovládá již celou literaturu a % ní se ne%adržitelně přelévá do společnosti, lze mluviti o vzniku výpravné prózy české uměleckých záměrů i prostředků; nedavnou anonymitu, slušící ostatně pouhým parafra%ím neb adaptacím, nahrazuje uvědomělá individuálnost tvoření. které chce býti ori~inálním a ovšem %a tuto cenu brzy pozbývá žadoucí· ho souzvuku s čtenáři. V á cla v K lim e nt K 1 i cper a a J o s ef K a jet á n Tyl, oba spisovatelé leh· ké dějové vynalézavosti a bezstarostného daru vypravovatelského, pokoušejí se, ještě dříve, než k nim dolehla oplodňující světová vlna historického románu Waltera Scotta, o malebné vzkříšení národní minulosti středověké formou románové kroniky, podřízené nadšeným zámě· rům buditelským; %a nedlouho s nestejným úspěchem soutěží s nimi v téže látce a týmž slohem Jan J i n dři c h M are k, Jan E r a % i m V o cel a Pro k ope h oc holou šek. Nechybí jim občas malebná náladovost, oživují·li věky romantické; stávají se zhusta horlivě výmluvnými, vkládají-li svým postavám do úst anachroni· stické výklady vlastenecké a demokratické; i když se skoro vesměs vyhýbají vůdčím ideím dob zobrazovaných, kmitne chvílemi v jejich povídkách a románech tušivý pablesk skutečné dějinné minulosti. Ale ani jediný % nich není umělcem. Již současná kritika jim vytýkala schema· tické zjednodušování postav a prostoduché rozvržení 7