něvýchovným, nutno-li čísti tyto stránky skladného rea~ lismu výhradně alegoricky a přechází-li na konec román v modlitební knihu, není to literární výjimka, nýbrž tra· gický prototyp, příznačný pro celou náboženskou refor. maci českou, která v krutém rif{orismu vypověděla boj jak volné obraznosti, tak samoúčelnému pozorování reality. Nepodařilu se jí však bohudíky vyhostiti oba tyto sklony, podmiňující skutečnou tvorbu výpravnou, ze ze· mě, kterou sama po úplné své porážce musila opustiti. Překvapující důkazy toho podává nám v hojnosti i rozmanitosti doba, od níž bychom jich nejméně očekávali. Století XVlll., kdy umělé písemnictví nadobro zmlká, jest patrně domovem bohaté ústní prózy lidové, historických pověstí rytířských a občas i bájeslovných báchorek, dobrodružných pohádek a rodinných pO'lJídek domácího i cizího původu, které ve věku následujícím uvedli do literatury romantičtí sběratelé i napodobitelé, většinou ve zušlechtujících obměnách a někdy též v osobitém zabarvení individuálním. Stejně jako valná část našeho lidového umění výtvarného jsou také tyto anonymní ukázky prostonárodního daru fabulačního odvozeninami baroka a rokoka, v němž si libovaly výsadní třídy panské a za nimiž se lid opožďoval; též ony nesou ar cit pečet prostředí a vkusu, jemuž se přizpůsobily. Ač v nich zcela ne· chybí ani přínos východněslovanský. ba ani orientální, ukazují většinou k románskému západu, jehož látky a módy pro nás zprostředkuje německý soused. I z nich jest patrné ono zesmyslovění ducha a vkusu, o němž v dědictví renesance pracují hlavně v barokní době románští národové a jímž vytvářejí protiváhu k rozumovosti a mravní příkrosti /{ermánské reformace. Odtud svorná záliba naší lidové prózy v panské nádheře šatu, bytu a zvyku; odtud její horlivý smysl pro divadelnost vystupování i pro emfasi řeči; odtud konečně i formy erotiky v těchto povídkách i báchorkách, kterými si učenlivá imal{inace našich venkovanů a maloměštáčků podle zvetšelých již patron výpravného umění pokročilých národů malovala fatamorganické obrazy vábnějšího 5