vědecké, než sklony epické, ježto nejlepším z nich jde o praf{matický výklad a o kritické zhodnocení událostí, ni· koliv o zajímavé vyprávění dějového proudu. Naopak ten mezi nimi, jehož spolehlivost a soudnost podléhá pochybnostem nejvážnějším, V á c I a v Háj e k z Lib o č a n, předhání své druhy dějepisce výsadami skutečného epika: s živou vervou a mnohdy s lidovou povídavostí vypráví události, pověsti, lef{endy; nevyčerpatelně váží svou pestrou a nejednou nicotnou látku z podání národního, místního, rodového; též tam, kde se dokumenty odmlčují, dokresluje a zaokrouhluje, aby vyhověl potřebě zábavnosti a líbivosti. I není divu, že se právě jeho kronika stává nepřebernou pokladnicí historických i lžihistorických látek, motivů, zápletek a to pro romanopisce, kteří v pramenech a pomůckách nehledají praf{matismus a psycholof{ii, nýbrž prostě fabulistiku. A přece na sklonku tohoto období. tak nepříznivého krásné próze výpravné, musíme se zastaviti u díla, v němž jest soustředěno mnoho prvků, z jakých se později rodí moderní román společenský; autor byl by ovšem sám rozhorleně odmítal toto označení, zvláště pak intenci, vlastní výtvorům svobodné obraznosti, baviti a blažiti čtenáře. Není to nikdo menší než Jan A m o s K o m e n s k Ý se svým Labyrintem světa a rájem srdce, v němž bohoslovec a mravokárce stejnou měrou přehlušil románového epika, jakou v jiných jeho dílech, pro sycených osobní elef{ií, odpovědný církevník umlčel mohutného rozjímavého lyrika; nelze toho dosti litovati. Jinotajitelný rámec, zároveň prostý a nudný, v jakém si reformační středověk český lihoval u Tovačovského z Cimburka aneb u Konáče z Hodišlkova, naplnil pronikavý pozorovatel povahových mravních i společenských typů novým, rušným obsahem. Ani kazatelský tón, ani mluva biblická, ani slohové baroko humanistické, jichž se Komenský nedovede zbaviti nikde, úplně nezastřely ostrý karakterisační dar spisovatele, který mluví jako Bunyan a rozumí divadlu lidského bláz· novství jako Swift. Je-li tato plnost životního názoru zároveň s uměním povahokresby podřízena záměrům mrav 4