středověký vedle staročeských lef{end, kronik, spis'" právnických, traktátů nábožensko·/iloso/ických? Neprozkoumána. neuvedena v soustavu a doposud nenapsána, jakoby pohroužena v podzemí, zůstává prehistorie české krásné prózy od XIV; do XVIII. věku, snad i proto, že by o ní mohl pověděti více národopisný zkoumatel lidové tradice než literární dějepisec, zabývající se slovesnými výkony tvořivosti individuální. Co se odvažujeme o ní říci, jsou leda zlomkové nápovědi, ne-li pouhé dohady, avšak i ty opravňují k úsudku o výpravné schopnosti, chuti a pohotovosti národa, jehož hudební nadání, projevující se nevyčerpatelnou tvorbou písňovou, bylo uzná· váno a velebeno jak pokrevnými sousedy tak cizinci. Literární věda dávno odložila samolibou domněnku romantickou, že si Čechové ze svých slovanských pravlastí přinášeli do nového domova s přirozenou epickou schopností původní báje, bohatýrské zpěvy a kmenové pověsti. Kronikáři, vesměs až z doby křesfanské, zachovali nám sice nejednu pověst, domněle dávnověkou a poutající se i podle jmen k starobylým osobnostem a místům, ale nauková kritika odhaduje tu namnoze v látce i v ~tylisaci buď mocný vliv středověkého humanismu, obměňujícího tradice antické, nebo přímé působení románské i I{ermánské vzdělanosti, s níž naši předkové přišli záhy a vydatně do styku - Přemysl od pluhu povolaný na trůn knížecí, Dívčí válka, Božena, stoupající do náručí vladařova od úkonu pradlenina při lesním potoku, jsou průkaznými příklady takového učelivého přejímání. Ze však nebylo jenom trpné a že cizí motivy se vydatně pozměňují v popularisujícím podání domácím, dosvědčuje již mohutné jejich rozrůstání v cyklické celky, jaké můžeme sledovati cestou od kroniky Kosmovy po Dalimila; stejně, arciť za vlivu rozvětveného hal{iolol{ického písemnictví západoevropského se šířily a obohacovaly domácí lef{endy, tolik přispěvší ke vzrůstu národního sebevědomí; témuž zákonu byly také podrobeny rytířské pověsti erbovní, rozrůstající se v celé románky, jež daleko přetrvaly dobový vkus je zplodivŠí. 2