praeformace u Máchy povzneslo se v pokolení Nerudově a Hálkově k útvarům hotovějším a uvědomělejším. Stačí vyslovítí jména Hálek, Mayer, P!leger, a vysvitne veškerá souvíslost této školy s dílem Máchovým, jenž právem zasluhuje epítheta magnus parens. Mnohých podnětů Máchových neprovedli ani básníci této školy: jeho požadavek hudby slov, oduševnělosti básnických obrazů, krajinářského ímpressionismu přijali za své až básnící doby dnešní, kterým dálka mezí nimi a Máchou poskytla vyšší možnost zbožnění: jak Čech, tak Vrchlický, tak Machar oddaně vzdali hold geníu Máchovu. Stav se symbolem v dějínách poesíe svého národa, Mácha došel nesmrtelnosti, než, bohudíky, nikoliv oné nesmrtelnosti, která jest tupou a bezzájmovou lhostejností: dnes, zítra, po desetiletich stačí přečísti několik stran jeho lyriky, několik odstavců "Máje", několik úryvků jeho "Obrazů", aby se pochopilo jasně a plně, že jest to básník živý, odpovídající na otázky doby jazykem věčnosti. POZNÁMKA BIBLIOGRAFICKÁ. . První základ k poznání Máchy podal r. 1845 ve svém Uvodu povahopisném, předeslaném soubornému, pohříchu toliko začatému vydání Máchových spísů, jeho osobní přítel Karel Sabina, jemuž se podařilo z blizka a cel~em věrně zachytiti Máchovu povahu i jeho osud. Ukol Sabinův pak v sedmdesátých letech převzal Jakub Arbes, jehož zvláštní zájem o umělce výjimečné a duchy zneuznané znovu a znovu byl váben zjevem Máchovým; při tom Arbes ve svých bíografických pracích o Máchovi sledoval XLV